Słupki - nowoczesna forma kontroli dostępu
Słupki - nowoczesna forma kontroli dostępu

Dla zapewnienia bezpieczeństwa w nieoczekiwanych sytuacjach, wprowadza się coraz nowocześniejsze rozwiązania systemów kontroli dostępu. Jedną z takich form jest zastosowanie słupków, umożliwiających elastyczne i jednocześnie niezawodne sterowanie dostępem i ruchem pojazdów. Wyroby te cechują się uniwersalnym montażem i łatwą konserwacją oraz możliwością sprostania indywidualnym potrzebom i wymaganiom.

CHARAKTERYSTYKA OGÓLNA

Do stref i obiektów wymagających stałej lub tymczasowej ochrony przed dostępem nieuprawnionych pojazdów stosuje się blokady w formie różnego rodzaju słupków. Stają się one coraz popularniejszą formą kontroli dostępu, co jest wynikiem niemal nieograniczonej możliwości ich stosowania. Indywidualnie zaprojektowane układy sterowania i szeroki asortyment różnych wersji słupków, pozwalają na dostosowanie rozwiązań do praktycznie każdych, nawet specyficznych potrzeb i wymagań użytkownika. Estetycznie wykonane i cechujące się nowoczesną konstrukcją słupki zapewniają zwiększone bezpieczeństwo, przez co coraz częściej wypierają tradycyjne blokady oraz szlabany. Ponadto bardzo dobrze komponują się z otoczeniem i to zarówno z nowoczesnymi biurowcami ze szkła i aluminium, jak i budynkami o zabytkowej architekturze. Zapewniają także dużą swobodę ruchu pieszych, którzy np. nie muszą omijać długich szlabanów. Przykładowe zastosowanie słupków pokazano na fot. 1. Producenci słupków dzielą te wyroby najczęściej na: automatyczne, półautomatyczne, przenośne oraz stałe. Poniżej przedstawiono ich podstawowe cechy charakterystyczne.

Słupki automatyczne. Stanowią je  te wyroby, które w razie potrzeby dają się szybko opuścić oraz tak samo szybko ponownie podnieść bez użycia siły. Pozwala to bezproblemowo udostępnić tymczasowy wjazd samochodom uprawnionym. W pozostałych przypadkach przejazd jest skutecznie zablokowany.  Słupki automatyczne mogą być wyposażone w napęd hydrauliczny, i wtedy są zalecane do stosowania w obiektach o dużym natężeniu ruchu, lub w  napęd elektromechaniczny, który jest najczęściej preferowany do obiektów ze średnim natężeniu ruchu. Sterowanie podnoszeniem i opuszczaniem może być realizowane m.in. przy pomocy sygnału z nadajnika radiowego tzw. pilota lub radiowego sterownika kodowanego, w wyniku samoczynnego zadziałania programatorów czasowych, a także w ramach systemów inteligentnego sterowania tzw. „Smart Home”.

Słupki półautomatyczne. Zalicza się do nich słupki, które są opuszczane manualnie poprzez dociśniecie pokrywy, a po odryglowaniu wysuwają się automatycznie wspomagane np. sprężyną gazową. Słupki półautomatyczne nadają się do zastosowań, w których występuje niskie natężenie ruchu. Może to być przykładowo rezerwacja miejsca postojowego na parkingu firmowym, gdzie wysunięty słupek uniemożliwia nieupoważnionym pojazdom jego zajęcie. Osoby uprawnione do parkowania swojego samochodu mogą bez problemu korzystać z miejsca postojowego, po ręcznym opuszczeniu słupka.

Słupki przenośne. Są to wyroby odpowiednie do blokowania pojazdów, gdzie występuje bardzo niewielkie natężenie ruchu (do dwóch uruchomień na dobę). Zazwyczaj instaluje się je do zabezpieczenia stref, które przez większość doby pozostają ogrodzone, ale po określonym czasie muszą zapewniać swobodny dostęp. Jako przykład takiej sytuacji można podać zwolnienie lub zablokowanie dojazdu do terenu, na którym w ściśle zaplanowanych terminach są organizowane imprezy masowe. Słupki przenośne demontuje się przy minimalnym nakładzie sił i bez użycia narzędzi, szczególnie w razie konieczności nagłego ich usunięcia (np. w celu udostępnienia przejazdu służbom ratowniczym).

Słupki stałe. Stosowane są w sytuacjach wymagających stałego ograniczenia dojazdu do określonych stref. Najczęściej stanowią je wydzielone obszary z zakazem wjazdu samochodów osobowych, tzw. strefy ruchu pieszego. Konstrukcja słupka powinna jednak zapewniać nieskomplikowany demontaż łącznie z płytą mocującą, w razie uszkodzenia lub zaistnieniu wyjątkowych sytuacji. Dodać należy, że występują także słupki stałe wzmocnione, także ze wzmocnionym mocowaniem w podłożu do zabetonowania, spełniające zwiększone wymagania względem bezpieczeństwa i ochrony.

SŁUPKI AUTOMATYCZNE

W literaturze fachowej często można spotkać stwierdzenie, iż do obiektów o dużym natężeniu ruchu, wymagających około 2000 uruchomień na dobę, oraz do obiektów o średnim natężeniu ruchu, w których występuje potrzeba około 100 uruchomień na dobę, powinno się stosować słupki automatyczne.

Takie wyroby oferuje m.in. firma Hörmann, i są to słupki z serii Security i High Security,  których przykładowy model prezentowany na targach BUDMA w Poznaniu,  przedstawiający także elementy usytuowane pod powierzchnią, obrazuje fot. 2.  Do obiektów o dużym natężeniu ruchu są przeznaczone słupki automatyczne typu H, w których podnoszenie i opuszczanie jest wspomagane zintegrowanym napędem hydraulicznym. Wyroby charakteryzują się następującymi parametrami techniczno-użytkowymi:

  • średnica – 220 mm lub 273 mm,
  • wysokość  –  600 mm lub 800 mm,
  • prędkość podnoszenia – 15 cm/s,
  • prędkość opuszczania – 25 cm/s,
  • maksymalna żywotność – 3 000 000 uruchomień,
  • energia uderzenia powodująca zniszczenie – 150 000 J lub 250 000 J,
  • energia uderzenia nie powodująca zniszczenia – 30 000 J lub 40 000J.,
  • zakres temperatur pracy – od -40 ⁰C do +70 ⁰C (poniżej -10 ⁰C zalecany element grzewczy).

Podstawowym elementem słupka jest cylinder wykonany ze stali lakierowanej lub nierdzewnej o grubości 4 mm albo 6 mm, zakończony w górnej części pokrywą z tworzywa sztucznego ABS lub z aluminium z powłoką antykorozyjną. Poniżej pokrywy znajduje się na całym obwodzie pas odblaskowy, przy czym  także jest możliwe zainstalowanie taśmy oświetleniowej LED, stanowiącej światło ostrzegawcze podczas podnoszenia i opuszczania słupka. Wersja Security  charakteryzuje się zamontowanym zabezpieczeniem przeciążeniowym, zatrzymującym podnoszenie słupków w razie natrafienia na przeszkodę. Jako wyposażenie opcjonalne producent również oferuje:

 - element grzewczy, zapewniający niezawodną eksploatację na terenach, gdzie występuje możliwość

   opadów śniegu i oblodzenia,

 - zasilacz awaryjny  UPS, działający w razie  zaniku  napięcia  sieciowego  (do  maksymalnie  dziesięciu

   uruchomień), z funkcją samoczynnego ładowania w normalnym trybie eksploatacji,

 -  funkcję awaryjnej obsługi EFO, polegającej na  szybkim  wysuwaniu  słupka w  razie  zagrożenia  w

    czasie około 1,5 s,

 - dźwiękowy sygnał ostrzegawczy, emitowany podczas podnoszenia i opuszczania słupka.

W przypadku konieczności zapewnienia szczególnie wysokiego poziomu ochrony, stosować należy słupki automatyczne typu RI-H, w których cylinder jest wykonany ze wzmocnionego materiału o grubości 10 mm. Pozostałe parametry techniczno-użytkowe są analogiczne do typu H.

Do obiektów o średnim natężeniu ruchu firma Hörmann zaleca stosowanie słupków automatycznych typu E ze zintegrowanym napędem elektromechanicznym. Ich budowa (poza napędem) oraz wygląd zewnętrzny są bardzo podobne do już zaprezentowanych słupków. Tego typu wyroby charakteryzują się poniżej wymienionymi parametrami techniczno-użytkowymi:

  • średnica – 273 mm,
  • wysokość – 600 mm lub 800 mm,
  • prędkość podnoszenia i opuszczania – 12 cm/s,
  • maksymalna żywotność – 200 000 uruchomień,
  • energia uderzenia powodująca zniszczenie – 150 000 J,
  • energia uderzenia nie powodująca zniszczenia – 20 000 J,
  • zakres temperatur pracy – od  -40 ⁰C do +70 ⁰C (poniżej -10 ⁰C zalecany element grzewczy).

Słupki automatyczne typu E można opcjonalnie wyposażyć w takie same dodatkowe elementy, które wymieniono przy słupkach typu H.

Nowością na skalę światową stanowią słupki automatyczne typu E z bezszczotkowym napędem elektromechanicznym, które mogą być stosowane również w obiektach o dużym natężeniu ruchu, czyli do około 2000 uruchomień na dobę. Wyróżniają się ponadto rozwiązaniem przyjaznym dla środowiska, gdyż nie wymagają częstej konserwacji i kontroli komponentów układu hydraulicznego, ciśnienia i poziomu oleju. Dzięki zastosowaniu mało zużywającego się bezszczotkowego silnika 230 V oraz małej liczbie komponentów, są bardzo łatwe w serwisowaniu. Cechują się także niskim poziomem wibracji i hałasu podczas pracy cylindra, co jest wynikiem funkcji łagodnego rozruchu i zatrzymania. Parametry techniczno-użytkowe są porównywalne z uzyskiwanymi przez słupki automatyczne typu H (z napędem hydraulicznym).

Producent oferuje możliwość indywidualnego konfigurowania układów sterowania do systemów kontroli dostępu, pozwalającą na uzyskanie rozwiązania dokładnie odpowiadającego potrzebom i wymaganiom przyszłego użytkownika. Podnoszenie i opuszczanie najczęściej następuje w wyniku zadziałania pilota, radiowego sterownika kodowanego cyfrowo itp., a także w ramach systemu sterowania radiowego BiSecur. Może to być również układ z zasadą działania opierającą się na modelu typu „master-slave, polegającą na tym, że jeden słupek automatyczny kontroluje kilka innych, które za nim „podążają”. W ten sposób można łączyć w zestawy i sterować większą liczbą słupków, w zależności od szerokości przejazdu. Przykład zastosowania zaprezentowanych powyżej słupków automatycznych  przedstawiono na fot. 3.

W asortymencie firmy PZM Wimet Józefów znajdują się również słupki automatyczne, przystosowane do intensywnej eksploatacji. Wyroby wysuwają się i chowają na dedykowaną kartę dostępu, po sygnale z pilota zdalnego sterowania lub też samoczynnie po zadziałaniu programatorów czasowych. Słupki są wyposażone w napęd hydrauliczny oraz klucze do wysprzęglania ręcznego. Producent oferuje  m.in. słupki automatyczne serii 918 i 930, z których przykładowe przedstawiono na fot. 4. Główne ich elementy to: cylinder o średnicy 275 mm wykonany z blachy stalowej malowanej proszkowo lub nierdzewnej o grubości 4 mm (seria 918) albo 12 mm (seria 930), pokrywa aluminiowa, kontener cylindryczny, kołnierz do zabetonowania i dwa wbudowane wyłączniki krańcowe. W górnej części słupka są usytuowane żółte ostrzegawcze diody LED. Słupek wysuwa się na wysokość 700 mm. Prezentowane wyroby mogą być dodatkowo wyposażone np. w programator jednofazowy umożliwiający sterowanie do czterech słupków lub elektrozawór do samoczynnego opuszczenia się słupka w przypadku braku zasilania.

Producentem słupków automatycznych jest również firma Bavak, której oficjalnym dystrybutorem w Polsce jest firma Alarm-Service. Oferowane są słupki typu Traffic Bollard z napędem elektrycznym oraz hydraulicznym. Wyroby te składają się z następujących charakterystycznych elementów:

  • cylindra wykonanego ze stali nierdzewnej, zapobiegającej korozji pod wpływem warunków atmosferycznych,
  • głowicy umieszczonej w górnej części cylindra, z zainstalowanym świecącym pierścieniem zewnętrznym wykonanym w technologii LED,
  • sygnalizacji akustycznej, usytuowanej w głowicy, informującej dźwiękowo o pracy słupka (opuszczanie i wysuwanie),
  • grzałki elektrycznej z termostatem,
  • zabezpieczeń gwarantujących bezpieczeństwo w postaci pętli indukcyjnej, fotokomórki (podczerwień/ultradźwięki), wykrywacze ruchu itp.

Poglądową konstrukcję przykładowego słupka typu Traffic Bollard pokazano na rys. 1.

Przedstawione powyżej słupki mogą być wyposażone w napęd elektromechaniczny w kąpieli olejowej, z centralą sterującą obsługującą maksymalnie cztery wyroby. Cylinder tego słupka ma średnicę zewnętrzną wynoszącą 273 mm i może się wysuwać na wysokość od 500 mm d0 700 mm. Czas pełnego wysunięcia wynosi od 6 s do 9 s, w zależności od rodzaju i wysokości. Drugi rodzaj słupków ma napęd hydrauliczny, pozwalający na wysuwanie z prędkością około 200 mm/s. Jego cylinder cechuje się średnicą wynoszącą 220 mm, i może osiągnąć wysokość wysuwu w zakresie od 640 mm do 800 mm. Ten rodzaj słupka ma ponadto wzmocnioną spawaną konstrukcję. Sposób sterowania wysuwem słupków jest podobny do powyżej przedstawionych rozwiązań.

Znaczącym producentem słupków automatycznych przeznaczonych do wysokiej intensywności pracy jest również firma Nice. Oferuje m.in. dwa rodzaje  tych wyrobów określanych jako Bollardy Nice:

  -   automatyczne   słupki   parkingowe  z   wbudowanym   napędem   hydraulicznym   i   zewnętrznym

      sterownikiem PLC (centrala),

  -  automatyczne  słupki  antyterrorystyczne z zewnętrzną skrzynką  sterującą, w tym  HPU  (napęd

     hydrauliczny) i PLC.

Cylindry słupków są standardowo wykonane ze stali nierdzewnej szczotkowanej, przy czym na żądanie mogą być wykonane ze stali galwanizowanej i pomalowane proszkowo.

Słupki parkingowe typu RBAP (bez wymogu ochrony przed terroryzmem) charakteryzują się następującymi parametrami techniczno-użytkowymi:

  • średnica cylindra – 114 mm, 170 mm, 220 mm, 273 mm,
  • wysokość cylindra – 600 mm, 800 mm,
  • grubość ściany cylindra – 3 mm, 4 mm, 5 mm, 8 mm,
  • czas podnoszenia, nie więcej niż – 7,5 s lub 9,5 s,
  • czas opuszczania, nie więcej niż – 4,5 s lub 6,0 s,
  • zakres temperatur pracy – od -10 ⁰C do +40 ⁰C,  z użyciem podgrzewacza od -40 ⁰C do +60 ⁰C.

Przykładowy słupek typu RBAP przedstawiono na fot. 5. Wyrób jest standardowo wyposażony m.in. w sygnalizację świetlną i taśmę odblaskową, a opcjonalnie może mieć zainstalowane: sygnał dźwiękowy, urządzenie grzewcze, pompę ręczną i wymuszone odprowadzenie wody, czujniki ochronne (pętle indukcyjne) itp. Podnoszenie i opuszczanie może być sterowane bezprzewodowo pilotem.

Drugi rodzaj automatycznych słupków tj. antyterrorystycznych typu RBAA-M, dzięki swojej masywnej konstrukcji spełnia wymogi określane jako ochrona przed terroryzmem. Pogrubione ścianki cylindra są odporne na uszkodzenia lub próbę  wyważenia słupka, wytrzymując obciążenia rzędu 15 000 kg. Cechują się poniższymi parametrami techniczno-użytkowymi:

  • średnica cylindra – 325 mm,
  • wysokość – 1000 mm lub 1200 mm,
  • grubość ściany cylindra – 20 mm lub 30 mm,
  • prędkość podnoszenia – 330 mm/s lub 350 mm/s,
  • zakres temperatur pracy – od -35 ⁰C do +50 ⁰C (poniżej -10 ⁰C należy stosować podgrzewacz).

Wbudowany napęd hydrauliczny zapewnia pewną i bezawaryjną pracę przez długi okres czasu oraz precyzyjne sterowanie, nawet gdy znaczna odległość dzieli słupek od zewnętrznej skrzynki sterującej. Może się odbywać przy pomocy kablowego panelu sterującego, anteny dalekiego zasięgu z kartą lub pilota. Napęd hydrauliczny przedstawianych słupków automatycznych obrazuje fot. 6.

SŁUPKI PÓŁAUTOMATYCZNE

Jak już w niniejszej publikacji wspomniano, słupki półautomatyczne są przeznaczone do zabezpieczania obiektów o małym natężeniu ruchu (około pięć uruchomień na dobę), a ich działanie nie wymaga zasilania energią elektryczną. Opuszczanie słupka odbywa się manualnie przez dociśnięcie pokrywy górnej cylindra, natomiast podnoszenie jest automatyczne, wspomagane zazwyczaj sprężyną gazową. Zasadę działania słupków półautomatycznych wg materiałów informacyjnych firmy PPHU HERZ przedstawiono na fot. 7.

Asortyment wyrobów z serii Security i High Security  firmy Hörmann obejmuje także słupki półautomatyczne typu G ze zintegrowaną sprężyną gazową. Zewnętrznie słupki tego typu  mają identyczny wygląd jak pozostałe z powyżej wymienionej serii.  Podstawowe parametry techniczno-użytkowe prezentowanych słupków są następujące:

  • średnica cylindra – 220 mm lub 273 mm,
  • wysokość cylindra – 600 mm lub 800 mm,
  • grubość ściany cylindra – 4 mm lub 6 mm,
  • prędkość podnoszenia – 20 cm/s,
  • energia uderzenia powodująca zniszczenie – 150 000 J lub 250 000 J,
  • energia uderzenia niepowodująca zniszczenia – 30 000 J lub 40 000 J.
  • zakres temperatur pracy – od -40 ⁰C do +70 ⁰C.

Przykładowy słupek półautomatyczny typu G pokazano na fot. 8.

Produkcją słupków zapewniających kontrolę dostępu, w tym także półautomatycznych, zajmuje się m.in. firma PILOMAT. Stanowią je słupki typu 220/PL 600SA wyposażone w siłownik gazowy , z których przykładowy przedstawiono na fot. 9. Producent zalecane  ich stosowania z ograniczoną częstotliwością, szczególnie celem zapobiegania parkowania i przejazdu pojazdów w obszarach przeznaczonych do ruchu pieszych. Cylinder słupka może być wykonany ze zwykłej stali malowanej lub nierdzewnej szczotkowanej grubości 4 mm. Pozostałe parametry techniczno-użytkowe:

  • średnica cylindra – 220 mm,
  • wysokość cylindra – 600 mm,
  • prędkość podnoszenia – 20 cm/s,
  • energia uderzenia powodująca zniszczenia – 150 000 J,
  • energia uderzenia niepowodująca zniszczenia – 30 000 J,
  • zakres temperatur pracy – od -40 ⁰C do +60 ⁰C.

Kolejnym producentem całej gamy słupków, w skład której wchodzą także słupki półautomatyczne wyposażone w sprężynę gazową, jest firma Fadini. Oferuje ona m.in. słupki typu GASPO, cechujące się łatwą i bezproblemową obsługą. Jeden z modeli słupków, przedstawiony na fot. 10, ma dodatkowo zainstalowane gniazda elektryczne. Cylinder słupków może być wykonany ze stali lakierowanej proszkowo wg palety RAL lub nierdzewnej o następujących wymiarach gabarytowych:

  • średnica cylindra – 200 mm lub 275 mm,
  • wysokość cylindra – 500 mm lub 700 mm.

SŁUPKI PRZENOŚNE

W systemach kontroli dostępu z małym natężeniem ruchu, nie wymagających  więcej niż dwóch uruchomień na dobę, o charakterystyce przedstawionej już w publikacji, stosować można słupki przenośne. Rozwiązania konstrukcyjne tych wyrobów pozwalają na ich demontaż bez użycia narzędzi.

Słupki przenośne montowane na poziomie podłoża ma w swoim asortymencie także firma Hörmann. Wśród nich występują słupki typu R 275-600, wyposażone w zamykany cokół, co eliminuje po jego wyjęciu pozostawanie otwartego i niezabezpieczonego otworu. Wyroby wchodzą w skład serii Security i High Security, więc wygląd zewnętrzny i konstrukcja cylindra są w zasadzie identyczne z przedstawionymi już słupkami. Cechują się poniższymi parametrami techniczno-użytkowymi:

  • średnica cylindra – 273 mm,
  • wysokość cylindra – 600 mm lub 900 mm,
  • energia uderzenia powodująca zniszczenie – 200 000 J lub 750 000 J,
  • energia uderzenia niepowodująca zniszczenia – 40 000 J lub 250 000 J.

Prezentowany rodzaj słupków oferuje również firma PILOMAT. Ciekawe rozwiązanie stanowią słupki przenośne typu 120/RM 800F, przedstawione wraz z cokołem na fot. 11. Charakteryzują się kwadratowym przekrojem cylindra o boku wynoszącym 120 mm, wykonanym ze stali nierdzewnej i wyposażonym w okrągły uchwyt. Pozostałe parametry techniczno-użytkowe kształtują się w następujący sposób:

  • wysokość cylindra – 800 mm,
  • energia uderzenia powodująca zniszczenie – 250 000 J,
  • energia uderzenia niepowodująca zniszczenia – 40 000 J.

Firma ma w swoim programie produkcji także słupki przenośne typu 275/RM 600F z cylindrem o przekroju koła średnicy 275 mm, wykonanym ze stali lakierowanej lub nierdzewnej. Słupek jest wyposażony w zamykany cokół, zapewniający bezpieczne przejście, co ilustruje fot. 12. Jak podaje producent wyroby o wysokości cylindra  600 mm, cechują się:

  • odpornością na uszkodzenie słupka -  40 000 J,
  • odpornością na zniszczenie słupka – 200 000 J.

SŁUPKI STAŁE

W systemach kontroli dostępu najczęściej występują słupki stałe, stanowiące niezawodną ochronę zarówno na obszarach o dużym natężeniu ruchu, jak i charakteryzujących się ograniczoną czy wręcz niewielką częstotliwością. Stosowane są w celu stałego zamknięcia poszczególnych obszarów, głównie stref ruchu pieszego, dla ruchu samochodowego. Słupki stałe mogą mieć także wzmocnioną konstrukcję oraz mocowanie do podłoża, co zapewnia zwiększone wymagania w zakresie bezpieczeństwa i ochrony. Zwane są wtedy popularnie słupkami antyterrorystycznymi.

Ten ostatni rodzaj słupków występuje także w asortymencie wyrobów serii Security i High Security  firmy Hörmann, a więc nie różnią się wyglądem od słupków automatycznych lub półautomatycznych tej serii. Oferowane są następujące wyroby tego rodzaju:

 - słupki stałe typu CF, wyposażone w identyczną jak pozostałe rozwiązania płytę dolną, pozwalającą

   na łatwy demontaż cylindra w razie uszkodzenia, a także wyjmowania w wyjątkowych sytuacjach,

 - słupki stałe typu BR, z  kotwą  mocowaną w  podłożu,  co umożliwia  zabezpieczenie  np.  obiektów

   budowlanych i obszarów bez dróg dojazdowych (przykładowe wyroby pokazuje fot. 13),

 - słupki stałe  typu  RI-FF,  których  cylinder  jest  wykonany   ze  wzmocnionego  materiału  (grubość

   ścianki 10 mm), jak również stosuje się wzmocnione mocowanie w podłożu, co także preferuje do

   stosowania w celu zabezpieczenia obiektów i obszarów bez dróg dojazdowych,

 - słupki stałe typu FF, wyposażone  w  cylinder wykonany z materiału o  grubości  10 mm,  14 mm,  a

   nawet 23 mm, ze wzmocnionym mocowaniem w podłożu do zabetonowania.

Parametry techniczno-użytkowe powyższych typów są następujące:

  • średnica cylindra  – od 220 mm do 275 mm,
  • wysokość cylindra – od 600 mm do 1200 mm,
  • energia uderzenia powodująca zniszczenie – od 150 000 J do 2 000 000 J
  • energia uderzenia niepowodująca zniszczenia – od 30 000 J do 700 000 J.

Słupki stałe produkują zasadniczo wszyscy wymienieni w publikacji producenci, a ich stylistyka jest zazwyczaj identyczna jak słupków automatycznych lub półautomatycznych. Dotyczy to także firmy PILOMAT, oferującej m.in. słupki stałe typu 127/PF 500 F, przedstawione na fot. 14. Wyroby są wyposażone w stosowne kotwy pozwalające na ich  wbetonowanie. Cylinder może być wykonany ze stali lakierowanej lub nierdzewnej szczotkowanej, a grubość ścianki wynosi 6 mm. Prezentowany typ słupka cechuje się poniższymi parametrami techniczno-użytkowymi:

  • średnica cylindra – 127 mm,
  • wysokość cylindra – 500 mm,
  • odporność na uderzenia – 30 000 J (bez uszkodzenia słupka),
  • odporność na ścięcie – 150 000 J.

Jak już powyżej wspomniano, występują również słupki stałe o wzmocnionej konstrukcji tzw. antyterrorystyczne i takie typu 275/K4FB 700F oferuje również firma PILOMAT. Wyroby wymagają zabetonowania do odpowiedniej głębokości, określonej przez producenta. Słupki wykonuje się ze stali w wersjach powyżej przedstawionych o grubości 10 mm, a przykładowy egzemplarz pokazano na fot. 15. Podstawowe wymiary cylindra to średnica 275 mm i wysokość 700 mm. Producent gwarantuje, iż ta konstrukcja zapewnia:

  • odporność na uszkodzenia nie powodujące deformacji – 250 000 J,
  • odporność na zniszczenie – 750 000 J.

 

inż. Zbigniew Czajka

OKNO 3/2019

 

 

Literatura                                                                                                                           

Materiały informacyjne firm: Hörmann, PZM Winet, Bavak,

Nice, PPHU HERZ, PILOMAT, Fadini, Alarm-Service