TARGI  BUDOWLANE – WAŻNY ELEMENT PROMOCJI OSOBISTEJ – na przykładzie tegorocznych MTP  „BUDMA-BUMASZ 2008”
TARGI BUDOWLANE – WAŻNY ELEMENT PROMOCJI OSOBISTEJ – na przykładzie tegorocznych MTP „BUDMA-BUMASZ 2008”

      Uczestnictwo w targach i giełdach budowlanych to przede wszystkim bezpośredni i żywy kontakt z klientami, którzy mają okazję obejrzeć szeroką gamę wyrobów i możliwości producenta.
      Klient może już na wstępie ocenić pozycję producenta na rynku dzięki wielkości i wyglądowi stoiska targowego, dlatego tak ważnym elementem przed przystąpieniem do targów jest odpowiednie zaprojektowanie stoiska odpowiadającego naszej pozycji rynkowej.
     Stoisko targowe, to WIZYTÓWKA przedsiębiorstwa. Jego wykonanie techniczne powinno być bez zarzutu i nie powinno ustępować konkurencji.

    Na pierwszym planie powinna znajdować się prezentacja eksponatów wychodząca naprzeciw oczekiwaniom klientów. Stoisko targowe powinno przemawiać nie tylko do oczu i uszu, ale apelować do strony emocjonalnej zwiedzającego.
Rolę i znaczenie stoiska targowego podkreślają swoim autorytetem branżowym Międzynarodowe Targi Budownictwa „Budma”, które to za najlepsze projekty stoisk targowych przyznają w ramach „”ACANTHUS AUREUS” nagrody-wyróżnienia za najlepsze projekty.
Na tegorocznej „BUDMIE” łącznie nagrodzono 10 firm w kategorii najlepszych stoisk.

W tym roku na „Budmie” przyznano 10 takich nagród. Nasza branża mogła poszczycić się tymi wyróżnieniami za pośrednictwem dwóch firm uhonorowanych w tej kategorii: „PORTA KMI POLAND BOLSZEWO” i „WELET MASZEWO”.
Bodajże najważniejszą nagrodę w branży budowlanej – ZŁOTE MEDALE MTP zdobyło 14 firm, w tym dwie z naszej branży:
-OKPOL ze Skalbmierza za okno do poddaszy” Perfect+”.
-Technika Okienna z Elbląga za okno obrotowe „Avante”.

DZIĘKI UDZIAŁOWI W TARGACH WYSTAWCA MOŻE REALIZOWAĆ NASTĘPUJĄCE CELE I PODEJMOWAĆ NASTĘPUJĄCE DZIAŁANIA:
- Podpisywanie umów.
- Prezentacja oferty firmy.
- Zebranie opini na temat prezentowanej oferty.
- Przedstawienie firmy.
- Nawiązać nowe i umocnić stare kontakty.
- Zebranie adresów potencjalnych klientów.
- Pozyskanie zapytań ofertowych.
- Obserwacja poczynań i zachowań konkurencji /ich preferencje, opinie, sugestie/.
- Osłabienie pozycji konkurencji na rynku.
- Zebranie informacji na temat aktualnych trendów w branży w kraju i za granicą.
- Wprowadzenie na rynek nowości produktowych i wszelkich ulepszeń.
- Zebranie dzięki obecności na targach przedstawicieli banków, firm konsultingowych i ubezpieczeniowych danych dotyczących warunków prowadzenia działalności gospodarczej.
- Zebranie informacji o nowych kierunkach i trendach.
- przede wszystkim KREOWANIE NA RYNKU JAK NAJLEPSZEGO WIZERUNKU NASZEJ FIRMY I PODKREŚLENIE JEJ PRESTIŻU.
    Nie tylko w przypadku liderów rynku, ale i w każdym innym przypadku- targi są jednym z najważniejszych elementów w marketingu bezpośrednim, to doskonała okazja do szerokiej komunikacji biznesowej, dzięki czemu możemy na żywo uczestniczyć w zmianach, które tak szybko zachodzą na rynku.

W przypadku targów Międzynarodowych, a takimi są targi poznańskie i organizowana tam „Budma”, dzięki obecności w 2008 roku około 29 wystawców zagranicznych mieliśmy możliwość zapoznania się z nowinkami w branży i prześledzenia na gorąco wszelkich innowacji jakie pojawiły się na rynku.

Targi międzynarodowe to stosunkowo młoda impreza w Polsce, której początki sięgają lat 90-tych. Wraz z rozwojem tego rynku następowała ścisła specjalizacja oferty targowej, jaką niewątpliwie jest „Budma”. To dzięki tak specjalistycznym targom następuje swoista komunikacja B2B. Po wejściu Polski do Unii Europejskiej pojawiły się większe szanse na rozwój eksportu i importu, a dzięki specjalistycznym targom międzynarodowym następuje szybka wymiana informacji i nieograniczony dostęp do szerokiego europejskiego rynku.
Polski klient, to klient wyedukowany, znający swoje potrzeby, mający określone gusta i upodobania, to klient wymagający, poszukujący nowinek. Targi to idealny moment, aby się spotkać z takim klientem, wysłuchać jego opinii i przedstawić mu swoją ofertę.

Ze względu na wysoką jakość produktów w naszej branży i bardzo konkurencyjną cenę z roku na rok rośnie zainteresowanie naszym rynkiem nie tylko naszych partnerów z Europy Zachodniej. W tym roku „Budma” była bacznie obserwowana przez liczne delegacje biznesowe z Rosji, Ukrainy i z Azji. Stwarza to olbrzymie szanse na zawarcie dużych i dobrych kontraktów eksportowych i importowych.

W tym roku pojawiła się na „Budmie” kolejna nowość profili okiennych z pvc rodem z Chin, którą prezentowała firma NESTT PROFILE PVC . Przecież wszyscy doskonale pamiętamy jak 3 lata temu wchodziły na rynek polski chińskie profile DECCO, którym kariery nie wróżyli przedstawiciele zachodnich firm profilowych, a jak się doskonale orientujemy- stało się zupełnie inaczej. Dzisiaj pozycja chińskiego DECCO ma uznaną markę i jakość. Firma NESTT ma za cel skierowanie swojej oferty głównie na szeroki inwestycyjny rynek przetargowy- to specyficzny kierunek i cel, wcale nie pozbawiony szans biznesowych, ponieważ rośnie z roku na rok wymiana stolarki w sektorze inwestycji przetargowych kładących nacisk na ilość i cenę.

Tak więc targi jako element marketingu bezpośredniego spełniają zadania wielofunkcyjne, umożliwiają realizację wielu zadań i celów jednocześnie. Prawdą jest, że takich możliwości nie daje żadne inne narzędzie marketingowe. Jest to jednak narzędzie drogie, ponieważ udział w targach takich jak „Budma”, to znaczący koszt w budżecie firm z naszej branży.
Było to widać na tegorocznej „Budmie”. Trudno było odszukać stoisk targowych liderów krajowych w naszej branży. Ze znanych w branży firm dopatrzyłem się: „Dobroplast”, „Drutex Bytów”, „MiS Słupsk”, „Technika Okienna” z Elbląga, „Porta” Bolszewo, „Welet” Maszewo.
Na próżno na tych targach można było szukać liderów w segmencie profili okiennych z pvc , czy też okuć. Jak zawsze obecny na rynku był  częstochowski „Press-Glass” – jako niekwestionowany lider rynku w segmencie dostaw szyb zespolonych. Bardzo oblegany w tym roku  i  solidnie prezentował się pawilon z maszynami do produkcji stolarki i konfekcjonowania szyb. Zapewne jest to dowodem na wzrost naszej branży w roku ubiegłym i na dobre  prognozy do roku 2012.

Wydaje się, że liderzy krajowi działający w naszej branży podjęli decyzje o wystawianiu się w cyklu 2-letnim. Prawdą jest, że firmy „profilowe” i „okuciowe” działające w naszej branży oraz „TOP 30” w segmencie producentów stolarki otworowej mają już ustabilizowaną pozycję i prestiż w branży i stąd ich decyzje. Mając jednak na uwadze znaczące ożywienie rynku krajowego, zainteresowanie naszym rynkiem potencjalnych partnerów z Europy Zachodniej i Wschodniej oraz z Azji, zapewne decyzje o uczestnictwie w kolejnej „Budmie” będą kuszące.

                                                           MTP „BUDMA-BUMASZ’2008” w liczbach:
- Łączna powierzchnia: 47.433 m2.
- Zwiedzający: 65.000 /o 25% więcej niż w roku 2007/.
- Około 1.600 wystawców.
- Około 300 akredytowanych dziennikarzy z Polski i  zagranicy.
- Ponad 150 nowości wystawienniczych.
- 29 wystawców z zagranicy.
- 14 ZŁOTYCH MEDALI TARGOWYCH.
- 10 Wyróżnień za najlepsze projekty stoisk targowych
                                                                                                                 Krzysztof Łakota

P.S. „Warto podkreślić, że wśród wystawców były tak znane i popularne, działające w naszej branży media, jak: „Forum Branżowe”, „Kwartalnik Okno” i „Murator”. Najwyraźniej wzrost w branży budowlanej i okiennej przekłada się na ich możliwości finansowe i skłonność do inwestowania w tak  kosztochłonne narzędzie marketingowe, dzięki któremu mogli się spotkać i porozmawiać ze swoimi starymi i nowymi klientami.     

Krzysztof Łakota