Nowa brama  w starym garażu, czyli kilka słów o modernizacji wejścia
Nowa brama w starym garażu, czyli kilka słów o modernizacji wejścia

Piękny wygląd, bezpieczeństwo i funkcjonalność to cechy bramy garażowej, która każdego dnia działa poprawnie. Kiedy jednak poszycie bramy staje się nieestetyczne, a brama odmawia współpracy, użytkownicy decydują się na prace renowacyjne. Często jednak zdarza się tak, że konserwacja nie przynosi oczekiwanych efektów – i w efekcie wymieniamy bramę garażową na nowy, sprawny i estetyczny model. Jak to zrobić bez uciążliwych prac budowlanych? Michał Baranowicz – ekspert z firmy Normstahl Entrematic – wyjaśnia, jaki model bramy wybrać, by nie burzyć garażu, a jedynie zmodyfikować konstrukcję wjazdu.

Montaż nowej bramy w funkcjonującym już garażu uwarunkowany jest kilkoma czynnikami. Przede wszystkim powinniśmy zastanowić się, jaki typ bramy będzie najbardziej odpowiedni. Kolejnym czynnikiem jest rodzaj materiału, z którego zbudowany jest garaż. Wybierając pomiędzy najpopularniejszymi rozwiązaniami musimy rozważyć warunki, w jakich brama będzie później pracować. Dlatego też należy tak dobrać bramę, by nie tylko dobrze komponowała się z istniejącymi zabudowaniami, ale również ułatwiała użytkowanie pomieszczenia, które ma chronić.

Renowacja starej bramy garażowej zazwyczaj kończy się jej wymianą, fot. Normstahl Entrematic
Brama montowana w murze z cegły klinkierowej musi być przymocowana do ściany bocznej, fot. Normstahl Entrematic

 

Zmieniamy uchylną na sekcyjną górną
Modernizacja bramy oznacza najczęściej zastąpienie starej bramy np. uchylnej komfortową bramą sekcyjną górną. W idealnym przypadku wystarczy nieco miejsca przy ścianie bocznej i nadprożu, by brama górna firmy Normstahl Entrematic mogła być poprawnie zamontowana. W przypadku, kiedy ilość miejsca na nadprożu i węgarkach jest niewystarczająca, Normstahl Entrematic oferuje rozwiązania z wykorzystaniem obudowy ościeżnicy i osłon. „Zbyt mały węgarek boczny skutkuje tym, że na ościeżnicę boczną bramy montuje się obudowę ościeżnicy z blachy stalowej w kolorze bramy. Z kolei brama montowana jest w tym przypadku przy pomocy kątowników montażowych w ościeżu. Wystającą część ościeżnicy bocznej można też zakryć izolowaną osłoną o szerokości 23 lub 40 mm” – wyjaśnia Michał Baranowicz z firmy Normstahl Entrematic. W przypadku, gdy brak jest węgarka bocznego - brama również montowana jest przy pomocy kątowników w ościeżu, a cała ościeżnica boczna zakryta zostaje izolowaną osłoną. Z kolei szczelinę między osłoną a murem można ukryć, stosując fugę o trwałej elastyczności lub taśmę uszczelniającą.

Montaż bramy w murze klinkierowym
Zamocowanie bramy garażowej do cegły klinkierowej nie jest możliwe ze względu na stabilność takiej konstrukcji. Aby zapewnić solidne mocowanie, brama musi być scalona ze ścianą boczną. Rozwiązanie to daje wiele możliwości zamaskowania ościeżnicy w przypadku zbyt małych lub nawet braku węgarków bocznych i nadproża.

Brakujące nadproże można nabudować z obudowy z blachy stalowej, fot. Normstahl Entrematic
Problemy z nadprożem
Wymagana wysokość nadproża zależy od wielu czynników – od systemu bramowego, rodzaju okucia, a także od tego czy brama jest z napędem czy też ręczna. „W przypadku zbyt małego nadproża najprostszym rozwiązaniem jest montaż na ościeżnicę nadprożową obudowy z blachy stalowej. Następnie wystające elementy zakrywane są izolowaną osłoną 23 lub 40mm. Z kolei brakujące nadproże uzupełnione zostanie izolowanym panelem w kolorze bramy. Wysokość osłony dobierana jest w zależności od modelu i rodzaju prowadzenia bramy” – mówi ekspert z firmy Normstahl Entrematic.

Gotowe garaże
Modernizacji wejścia do gotowych garaży budowlanych można dokonać przy zastosowaniu bram uchylnych oraz sekcyjnych. Dzięki zestawowi osłon firmy Normstahl Entrematic niemal każdy gotowy garaż można wyposażyć w nowoczesną bramę. Ważne jest jednak to, by zwrócić uwagę na kształt wjazdu oraz przy dokonywaniu pomiarów uwzględnić elementy zmniejszające otwór wjazdowy. „W gotowych garażach osłona nadproża zostaje indywidualnie dopasowana do ilości miejsca wymaganego przez wybrany system bramowy. W przypadku wyboru bramy z napędem należy pamiętać o pozostawieniu miejsca na automatykę. Z kolei osłony boczne zostają odpowiednio wymierzone na wysokość i szerokość, w zależności od wariantu montażu bramy – przed lub za ościeżem. Ważnym pozostaje fakt, że konstrukcja gotowego garażu nieustannie pracuje i może ulec wypaczeniu. Przy montażu nowej bramy warto brać pod uwagę taką ewentualność i zostawić niewielki margines” – wyjaśnia Michał Baranowicz z Normstahl Entrematic.

Wymiana bramy garażowej pozwala zachować komfort i bezpieczeństwo użytkowania garażu. Wybór odpowiedniego rozwiązania powinien być podyktowany jakością oraz dopasowaniem do indywidualnych potrzeb użytkownika. Bogata oferta firmy Normstahl Entrematic pozwala dobrać nowoczesną bramę do każdego typu pomieszczenia, a tym samym zapewnić wygodny, łatwy w użytkowaniu wjazd do garażu na długie lata.