Specjalne samochody turystyczne, kampery i pojazdy ekspedycyjne podczas podróży po całym świecie wystawiane są na działanie ekstremalnych warunków atmosferycznych, różnic wysokości i temperatury. Dlatego też zamontowane w nich okna muszą sprostać szczególnie wysokim wymaganiom. I właśnie tutaj wkracza do akcji start-up extremfenster ze specjalnie w tym celu opracowanym aluminiowym oknem SKI. A wszystko dzięki zamontowanemu w przestrzeni międzyszybowej SWISSPACER Air.
Od koncepcji do realizacji
Pomysł opracowania specjalnego okna do samochodów turystycznych przyszedł do głowy dyrektora naczelnego Constantina Hanov-Bluma w trakcie planowania podróży dookoła świata w roku 2019. Specjalnie na tą okazję zapalony podróżnik z Mittenwalde przebudował stary wóz strażacki na pojazd turystyczny. W ramach tej przebudowy pojawiał się również temat zaprojektowania okien i drzwi. Constantin Hanov-Blum: „Na rynku nie znalazłem żadnego pasującego rozwiązania – a więc w końcu sam skonstruowałem wąskie, lekkie okno z aluminium, dokładnie przystosowane do wymogów pojazdu turystycznego.“ Reakcja na wstępnie opracowane prototypy była wówczas wyjątkowo pozytywna a w ślad za tym narodziła się firma extrem.
Specjalnie skonstruowany system okienny
Opracowane przez extremfenster aluminiowe okno SKI posiada stabilne skrzydło oraz ościeżnicę z izolowanych, termicznie odseparowanych profili aluminiowych. Dzięki trzem okalającym płaszczyznom uszczelniającym konstrukcja ta jest całkowicie pyło- i wodoszczelna. Wysokiej jakości zawiasy nożycowe ze stali szlachetnej gwarantują łatwe i bezstopniowe otwieranie. W kwestii oszklenia Constantin Hanov-Blum wpadł na innowacyjny pomysł: „Od samego początku chcieliśmy zamontować szyby zespolone w formie odprężonego szkła bezpiecznego, jednak z powodu ekstremalnych obciążeń w tracie podróży w różnych strefach klimatycznych musieliśmy uwzględnić przede wszystkich przydatność wysokościową. Właśnie ze względu na małe rozmiary szyb w pojazdach turystycznych obciążenia klimatyczne są bardzo duże i krytyczne.“ Poszukując możliwych rozwiązań pomysł padł na membranę SWISSPACER Air.
Pojazdy turystyczne narażone są często na działanie ekstremalnych warunków klimatycznych. Dzięki SWISSPACER Air okna te stawiają czoła nawet ogromnym różnicom wysokości i obciążeniom klimatycznym. © extrem
SWISSPACER Air – odprężone szyby zespolone na każdej wysokości
Membrana SWISSPACER Air w wypełnionej powietrzem szybie zespolonej jest zamontowana na brzegu konstrukcji. Minimalizuje ryzyko nad- i podciśnienia powstającego wskutek różnicy wysokości i obciążeń klimatycznych, gdyż membrana Air ze specjalną zintegrowaną membraną blokującą wnikanie wilgoci do wewnątrz szyby redukuje ciśnienie pomiędzy otoczeniem a przestrzenią międzyszybową. Ta wyjątkowa konstrukcja zapobiega gromadzeniu się pary wodnej w przestrzeni międzyszybowej, co z kolei prowadziłoby do tworzenia się wody kondensacyjnej lub uszkodzenia metalicznych powłok Low-E. Dzięki ciągłemu wyrównywaniu ciśnienia wewnątrz szyb zespolonych przez długi czas spełniają one swoją funkcję i zachowują wysoką jakość. W ten sposób uzyskuje się optymalny okres użytkowania – nawet gdy pojawią się duże obciążenia klimatyczne wynikające z ekstremalnych różnic wysokości i temperatur.
Niebezpieczeństwo wyginania się szyb, pękania szkła oraz przedwczesnego starzenia się wskutek zbyt dużych obciążeń klimatycznych dzięki zastosowaniu membrany SWISSPACER Air znacznie się obniża. Constantin Hanov-Blum: „Szyby zespolone posiadają dopuszczenie drogowe i nadają się do stosowania w praktycznie każdych warunkach klimatycznych. Pojazdy mogą poruszać się po całym świecie i na każdej wysokości bez ryzyka uszkodzenia szyb.“
Constantin Hanov-Blum, dyrektor naczelny Spółki extremfenster GmbH, opracował okno aluminiowe SKI specjalnie do pojazdów turystycznych. © extrem
Już od ponad trzech lat firma extremfenster, zależnie od wymogów projektowych, stosuje SWISSPACER Air w aluminiowych oknach SKI i innych konstrukcjach narażonych na obciążenia klimatyczne. To specjalnie opracowane przeszklenie sprawdziło się już znakomicie zarówno podczas ekspedycji do Meksyku na wysokości 4.400 metrów jak i w Andach na wysokości 3.500 metrów. Wkrótce przebudowany na zlecenie klienta jeden z pojazdów turystycznych ma wyruszyć na Elbrus – najwyższy szczyt Kaukazu (5.642 metrów). Również i w tym przypadku SWISSPACER Air zapewni wymaganą redukcję ciśnienia w przestrzeni międzyszybowej.
Planowane kolejne projekty na ekstremalne warunki klimatyczne
Opracowywanie przeszkleń nadających się do zastosowań wysokościowych nie jest jeszcze zakończone. Dzień w dzień zespół firmy extremfenster opracowuje nowe rozwiązania o ulepszonej wydajności. Constantin Hanov-Blum: „Aktualnie budujemy przeszklenie Saint Gobain ze specjalną powłoką do szyb zespolonych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu. Szyby te blokują prawie całkowicie ciepło podczerwone i powodują, że wnętrze nie będzie się nagrzewać.“ Nasi specjaliści pracują także nad przeszkleniami, które będą jeszcze bardziej odporne na wibracje i ulewny deszcz.
Dalsze informacje na stronie www.swisspacer.com.