Pełna kompensacja ciśnienia w szybach zespolonych  dzięki SWISSPACER
Pełna kompensacja ciśnienia w szybach zespolonych dzięki SWISSPACER

W dzielnicy Whittier amerykańskiej metropolii Denver niedawno zakończona została realizacja Projektu Humboldt. Architektura nowoczesnego kompleksu mieszkaniowego obejmującego trzy domy jednorodzinne zwraca uwagę przede wszystkim nowoczesną, kubiczną formą i wielkopłaszczyznowymi przeszkleniami. Między innymi ze względu na duże różnice wysokości na trasie transportu z zakładu produkcyjnego w Polsce na miejsce montażu, w potrójnych szybach zespolonych zastosowane zostało innowacyjne, zapewniające kompensację ciśnienia rozwiązanie SWISSPACER Air.

 

W amerykańskiej metropolii Denver niedawno zakończona została realizacja Projektu Humboldt.

Copyright: www.tycole.com

 

Zaprojektowane przez lokalne biuro architektoniczne Studio Limited (Denver) trzy budynki mieszkalne pod wspólną nazwą „Projekt Humboldt” zostały harmonijnie wkomponowane w istniejącą zabudowę, łącząc przyszłościową formę z konsekwentnym podejściem do kwestii zrównoważonego rozwoju. Dwupiętrowe budynki charakteryzują się oszczędnym, minimalistycznym wzornictwem, znacznym udziałem przeziernych powierzchni, dużą ilością światła dziennego, otwartymi przestrzeniami wewnętrznymi i zastosowaniem materiałów najwyższej jakości.

Połączenie estetyki i efektywności energetycznej

W poszukiwaniu optymalnego rozwiązania dla 48 okien i drzwi przesuwnych, w tym przeszkleń wielkopowierzchniowych, architekci zdali się na kompetencje firmy Vonderhaus. Jako jeden z wiodących dostawców energooszczędnych systemów okiennych w Ameryce Północnej, firma łączy wieloletnie doświadczenie z wysoką jakością wykonania i najnowszymi technologiami.

Aby spełnić wysokie wymagania Projektu Humboldt pod względem wzornictwa i efektywności energetycznej, eksperci Vonderhaus zastosowali nowoczesne potrójne szyby zespolone z ciepłą ramką dystansową SWISSPACER Ultimate, produkowane przez polską firmę Vitroterm Murów. Matthew VonderHaar, Dyrektor Zarządzający firmy Vonderhaus, wyjaśnia: – W przypadku nowych budynków w Denver, zgodnie z obowiązującą normą 2018 IECC maksymalna wartość współczynnika Uw okien wynosi 1,70 W/(m²K). Dzięki wybranej szybie i przekładce termicznej w uszczelnieniu krawędzi, udało nam się bez problemu spełnić te wymagania i osiągnąć wartość Uw na poziomie 0,9 W/(m²K).

Wysokie bezpieczeństwo dzięki zmniejszeniu ryzyka pęknięcia szyby

Szczególnym wyzwaniem projektu była długa trasa transportu między polskim zakładem produkcyjnym w Murowie a docelowym miejscem montażu w Denver, ze znacznymi różnicami wysokości wynoszącymi prawie 1400 metrów. Matthew VonderHaar: – W projektach realizowanych na wysokości powyżej 1000 metrów korzystamy wyłącznie ze SWISSPACER Air. Element ten najskuteczniej redukuje zagrożenia, jakie mogą powstać w wyniku różnicy ciśnień. Możemy zatem być absolutnie spokojni, że szyba nie pęknie, nawet jeśli zajdzie konieczność nieprzewidzianej zmiany trasy transportu.

SWISSPACER Air to metalowa tulejka, w której zintegrowana jest specjalna membrana. Element jest montowany bezpośrednio w ramce dystansowej. Specjalna konstrukcja powoduje stałe, powolne wyrównywanie ciśnienia między otoczeniem a przestrzenią międzyszybową. Zapewnia to bezpieczny transport szyby nawet w skrajnych warunkach.

Architektura trzech domów jednorodzinnych zwraca uwagę przede wszystkim kubiczną formą i wielkopłaszczyznowymi przeszkleniami.

Copyright: www.tycole.com

 

W tym konkretnym przypadku szyby zespolone były przewożone transportem morskim, kolejowym i drogowym na odległość kilku tysięcy kilometrów, przy wielu różnicach temperatur i wysokości. Matthew VonderHaar: – Obecnie ze względu na dobre doświadczenia stosujemy SWISSPACER Air we wszystkich projektach realizowanych na wysokościach powyżej 1000 metrów. W przeciwieństwie do typowych systemów pomiaru wysokości, komponent reaguje na wszelkie obciążenia, jakie mogą wystąpić podczas nieplanowanych zmian trasy. Stale dostosowuje się do ciśnienia powietrza w otoczeniu i wyrównuje ciśnienie w przestrzeni międzyszybowej. W naszej opinii zyskuje tym samym zdecydowaną przewagę nad dotychczas stosowanymi systemami kapilarnymi. – Ponadto, dzięki zastosowaniu SWISSPACER Air można powiększyć przestrzeń międzyszybową, co przekłada się również na poprawę izolacji akustycznej okien.

Łatwy montaż w gotowych szybach zespolonych

Elementy kompensujące ciśnienie SWISSPACER Air zostały zamontowane w uszczelnieniu krawędzi szyb zespolonych wyprodukowanych w fabryce wieloletniego partnera firmy Vonderhaus, firmy Vitroterm Murów. Montaż sprowadzał się do wywiercenia otworów i wkręceniu komponentu w ramkę dystansową SWISSPACER Ultimate. W przypadku szyb zespolonych dostarczanych do USA i Kanady, Vitroterm i Vonderhaar od dawna standardowo stosują to inteligentne rozwiązanie, podnosząc bezpieczeństwo transportu i użytkowania oraz minimalizując ryzyko uszkodzeń.

 

Karta projektu

Projekt:                                    Humboldt Project (USA/Denver)

Architekci:                                Studio Limited (USA/Denver)

Budowa okien:                           Vonderhaus (USA/Denver)

Producent szkła izolacyjnego:        Vitroterm - Murów SA (Polska/Murów)

Ciepła ramka
dystansowa:                              SWISSPACER Ultimate

                                               ze SWISSPACER Air

Zakończenie inwestycji:               2020

 

Dalsze informacje dostępne na stronie www.swisspacer.com.