Branża budowlana w Polsce to prężnie rozwijający się fragment gospodarki. Buduje się u nas dużo, a pracownicy tej gałęzi nie narzekają na brak kontraktów. W skali europejskiej i światowej możemy pochwalić się dużą konkurencyjnością ze względu na wysoką jakość i relatywnie niskie ceny. Jest to dobry moment na rozpoczęcie promocji na poważną skalę i zbudowanie polskiej marki.
Niektóre z gałęzi już wiodą prym – jesteśmy największym eksporterem produktów z kategorii stolarki otworowej w Europie. Możemy też się pochwalić dominującą pozycją w zakresie eksportu ceramiki oraz chemii budowlanej. Są jednak dziedziny, w których mamy ogromne osiągnięcia w zakresie zaawansowania technicznego i jakości produktów, które czekają na możliwość wybicia się na światowym rynku. Taki stan rzeczy spowodował działalność Wschodniego Klastra Budowlanego, który ponad dwa lata temu uruchomił i z sukcesem prowadzi Program Promocji Polskiego Budownictwa. Aktywność skierowana jest do przedsiębiorców operujących we wszystkich gałęziach branży budowlanej, a jego głównym celem jest wspomaganie eksportu produktów i usług. Wszystko to odbywa się przy współfinansowaniu ze środków unijnych, dzięki czemu skala działań może być zdecydowanie intensywniejsza.
Dofinansowanie nawet do 80% kosztów związanych z promocją, możliwość sondowania rynków w sposób solidny i kompleksowy, pozyskiwanie ekspertyz z zakresu określonych aspektów prowadzenia działalności takich jak kwestie podatkowe i prawne, a dalej także procedury certyfikacyjne – to część z aktywności w zakresie jakiej Wschodni Klaster Budowlany może służyć pomocą i wspomagać w zakresie finansowania.
Pierwszym etapem jest zazwyczaj organizowanie misji gospodarczych, podczas których przedsiębiorcy mogą odwiedzić odległe rynki, spotkać się z przedstawicielami branży oraz zapoznać się z ofertą poprzez zwiedzanie targów branżowych. Dzięki aktywności międzynarodowej Wschodniego Klastra Budowlanego podczas takich wyjazdów udaje się wpisać w agendę spotkania z kancelariami adwokackimi i agencjami zajmującymi się wprowadzaniem podmiotów na dany rynek udostępniając ekspertyzy z zakresu obostrzeń celnych, podatków oraz z zakresu certyfikacji produktów.
Kolejnym etapem może być wystawienie się na targach. Osobista prezentacja oferty, obecność specjalistów z zakresu technologii wykorzystywanej w danym rozwiązaniu oraz możliwość zaobserwowania produktu jest nie do przeceniania. Znaczna część przedsiębiorców przyznaje, że spotkania osobiste, możliwość poznania potencjalnego partnera biznesowego nie poprzez mail lub telefon znacząco przyśpiesza proces, w końcu działalność handlowa to nie tylko faktury i przesyłki, ale także zaufanie i charakter prowadzenia biznesu przez określonych ludzi.
Tylko w ciągu ostatniego roku w ramach Programu Promocji Polskiego Budownictwa udało się zorganizować serię misji do Singapuru, USA, Rosji, Norwegii, Libanu, Egiptu, Zjednoczonych Emiratów Arabskich i wielu jeszcze innych miejsc, a Polskie firmy dzięki asyście finansowej miały możliwość pojawienia się na targach na całym świcie - Kazbuild w Ałmatach, Mosbuild oraz Awuatherm w Moskwie, Batimat w Paryżu, Buildtech w Odessie, Water&Heat w Mońsku, Maison w Szanghaju, BexAsia w Singapurze, Big5 w Dubaju, Swissbau w Bazylei, Home Show w Sydney, Ecobuild w Londynie i inne – lista jest długa, gdyż pierwszy etap programu objął ponad 80 firm ze wszystkich gałęzi branży budowlanej oraz targi na wszystkich kontynentach.
Kto może dołączyć do Programu Promocji Polskiego Budownictwa? Każdy przedsiębiorca aktywny w branży budowlanej, który jest zainteresowany umiędzynarodowieniem swojej oferty. Fakt posiadania przez Wschodni Klaster Budowlany statusu Krajowego Klastra Kluczowego oraz pozycja na rynku umożliwia sprawne pozyskanie dofinansowania do 80% na aktywność eksportową i rozpoczynanie działalności za granicą. Pojawienie się na nowym rynku zawsze jest procesem trudnym i kosztownym, dlatego wsparcie doświadczonej instytucji jest niezwykle istotne.
źródło: Wschodni Klaster Budowlany
ul. Studzienna 2, 15-771 Białystok
www.budowlanyklaster.pl