Bertrange, Luksemburg, 24 lutego 2016 r. – Gdy Centraal Museum w Utrechcie w Holandii organizowało wyjątkową wystawę dzieł Joachima Wtewaela „Pleasure & Piety“ (Przyjemność i pobożność), do ich ekspozycji wybrano antyrefleksyjne szkło Guardian Clarity™, które zapewnia idealne rozwiązanie w zakresie ochrony, niskiej refleksyjności i wysokiej przepuszczalności światła.
Joachim Wtewael (1566-1638) jest jednym z najsłynniejszych malarzy niderlandzkich okresu późnego manieryzmu. Wyjątkową cechą malarstwa Wtewaela jest to, że wiele swoich prac stworzył na podłożu miedzianym. „Pleasure & Piety" to pierwsza w historii, tak duża monograficzna wystawa jego dzieł. Na wystawie zorganizowanej przez Centraal Museum w Utrechcie zgromadzono 40 obrazów i 10 rysunków, pochodzących z europejskich i amerykańskich muzeów oraz z kolekcji prywatnych.
Prace te są bezcenne, dlatego też kluczowym wymogiem przy tworzeniu ekspozycji, była ich ochrona. Została ona zapewniona dzięki umieszczeniu obrazów za szkłem, w specjalnie do tego celu zaprojektowanych gablotach. Równie ważne było zapewnienie, że szkło nie zakłóci odwiedzającym przyjemności wynikącej z możliwosci podziwiania obrazów o względnie niewielkich rozmiarach.
Standardowo zadaniem szkła jest ochrona znajdującej się za nim przestrzeni. Jednakże wybór nieodpowiedniego szkła może mieć wpływ na ogólne wrażenia estetyczne poprzez powstawanie niechcianych odblasków i odbić, czy zmniejszoną intensywność oryginalnych kolorów.
Centraal Museum we współpracy z firmą Glashandel van del Vlugt specjalizującą się w tworzeniu ekspozycji muzealnych wybrało szkło antyrefleksyjne Guardian Clarity. Szkło Guardian Clarity, dzięki wykorzystaniu najbardziej zaawansowanej technologii napylania magnetronowego, nie ma sobie równych w zastosowaniach, w których najważniejszym wymogiem jest nieskazitelna przejrzystość i czysty widok, bez odbić i odblasków. W połączeniu z odpowiednim oświetleniem, szkło antyrefleksyjne Guardian Clarity było w stanie spełnić wymagania muzeum w zakresie maksymalnej widoczności przy minimum odblasków oraz przy doskonałym odwzorowaniu oryginalnych kolorów.
Kristine Kavelaars, Starsza koordynatorka projektów w Centraal Museum, powiedziała: „Te prace są naprawdę wyjątkowe i choć mają wiele setek lat, wciąż wyglądają fantastycznie. Musieliśmy znaleźć złoty środek pomiędzy koniecznością zapewnienia najwyższego poziomu bezpieczeństwa tych nierzadko małych i delikatnych prac, dając jednocześnie naszym gościom możliwość obejrzenia ich z bliska. Co więcej, jako strażnicy dziedzictwa kulturowego, musimy zapewnić, by przyszłe pokolenia również mogły je podziwiać. Osiągnęliśmy to dzięki zastosowaniu szkła Guardian Clarity.“
Kavelaars określiła szkło Guardian Clarity jako „nieoczekiwane” i dodała: „Muszę przyznać, że jeszcze nigdy nie widziałam czegoś podobnego. Wielu odwiedzających nie zdawało sobie sprawy z obecności tafli szkła, dopóki nie powstrzymywała ich przed dotknięciem obrazów. Przez to musieliśmy bardzo często czyścić szyby.“ Choć wystawa przeniosła się już do Stanów Zjednoczonych, szyby pozostały w Utrechcie, gdzie będą mogły zostać ponownie wykorzystane podczas przyszłych ekspozycji.
Henk van der Vlugt, właściciel firmy Glashandel van der Vlugt odpowiedzialny za projektowanie gablot, miał już wcześniej możliwość pracy ze szkłem Guardian Clarity. „Głównym powodem, dla którego wybraliśmy szkło Guardian Clarity do tego rozwiązania były jego właściwości, w szczególności jakość powłoki antyrefleksyjnej. Dodatkowym czynnikiem była szybka dostawa, którą firma Guardian mogła zaoferować dzięki swojej sieci dystrybutorów.“
Szkło Guardian Clarity™ dostępne jest w sprzedaży w polskim oddziale – Guardian Częstochowa.
Szkło antyrefleksyjne Guardian Clarity™ chroni i zapewnia nieskazitelny widok na bezcenne dzieła sztuki. (Zdjęcie Guardian Industries Corp., GRDPR023)
źródło: Guardian Industries Corp.: