Idealny pokój do nauki – dobrze doświetlony i pełen świeżego powietrza
Idealny pokój do nauki – dobrze doświetlony i pełen świeżego powietrza

Dostęp do światła dziennego i świeżego powietrza wpływa na koncentrację i efektywność uczenia się. Ważna jest również dobra izolacja akustyczna czy odpowiednia kolorystyka. Jak stworzyć przyjazne wnętrze do nauki i rozwoju dziecka? – radzi Monika Kupska-Kupis, architekt VELUX Polska. 

Prawidłowo przygotowany pokój do nauki będzie służył przez wiele lat. Dlatego, podejmując decyzję o jego urządzeniu przed pierwszym wrześniowym dzwonkiem, warto poświęcić chwilę na dobre zaplanowanie wszystkich szczegółów – rozpoczynając od lokalizacji, dobrego doświetlenia światłem dziennym, naturalnej wentylacji, poprzez dobranie kolorystyki i wyposażenia do charakteru i potrzeb naszej pociechy. 
 

Gdzie urządzić pokój ucznia?  

Pokój do nauki musi być wielofunkcyjny. Jeśli rozkład naszego mieszkania nie pozwala na przeznaczenie najwygodniejszego wnętrza dla dziecka, wykorzystajmy przestrzeń, którą dysponujemy i zaadaptujmy ją pod kątem potrzeb małego mieszkańca. Taką szansę daje poddasze. Ma ono jeszcze jedną zaletę – wykorzystuje różnicę kondygnacji, dzięki czemu stwarza barierę akustyczną i zapewnia naturalną enklawę dziecięcego świata. W mieszkaniach jednokondygnacyjnych pokój ucznia warto ulokować w pomieszczeniu odległym od pokoju dziennego i kuchni. W ten sposób zapewnimy dziecku intymność i ochronimy je od gwaru codziennego życia. 


Pokój dla dziecka powinien być wielofunkcyjny, służyć zarówno zabawie jak i nauce 
 


Światło dzienne i świeże powietrze są najważniejsze 

Często pomijamy ten aspekt, myśląc o pokoju do nauki. Tymczasem, okna powinny być podstawowym wyposażeniem wnętrza przyjaznego dziecku. Ich wielkość, rozmieszczenie i kształt przekładają się na zdrowie oraz prawidłowy rozwój ucznia. Światło słoneczne dostarcza organizmowi witaminy D. Jej brak powoduje m.in. kruchość kości. Złe oświetlenie biurka jest również częstą przyczyną problemów ze wzrokiem. Światło dzienne wpływa również na lepszą wydajność pracy i poprawę efektywności uczenia się. Jak pokazują badania*, uczniowie w klasach z większymi oknami mieli nawet ponad 15 proc. lepsze wyniki z testów, niż ci przebywający w pomieszczeniach słabiej doświetlonych. Dlatego warto zadbać o odpowiednie doświetlenie pokoju dziecka w wieku szkolnym. Równie ważna, jak światło jest naturalna wentylacja wnętrz. W czasach, kiedy alergia stała się chorobą społeczną, regularne wietrzenie pomieszczenia do nauki pomaga zminimalizować jej ryzyko u dziecka. Świeże powietrze poprawia także koncentrację oraz korzystnie wpływa na zdolności poznawcze. „W nowoczesnych oknach mamy zamontowane odpowiednie klapy wentylacyjne, które gwarantują dopływ świeżego powietrza. Jednak niezależnie od tego powinniśmy pamiętać o regularnym wietrzeniu pokoju. Dla uzyskania właściwej jakości powietrza w pomieszczeniu wystarczy je przewietrzyć dwa, cztery razy dziennie” – radzi  Monika Kupska-Kupis, architekt VELUX. 


Miejsce pod oknem dachowym jest idealne do ustawienia biurka. 
 


Hałas docierający z zewnątrz może nie tylko powodować wybudzenie ze snu, ale też rozpraszać w czasie nauki. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, aby natężenie hałasu w nocy nie było większe niż 35 dB, czyli odpowiadało cichej muzyce. Dobrą izolację akustyczną zapewnia zastosowanie niektórych materiałów, np. drewna, korka czy tekstyliów. Rozwiązania niwelujące hałas mają również producenci okien. Przykładowo pakiet wyciszający deszcz w oknach dachowych VELUX pozwala zredukować jego odgłosy aż o 7 dB.  
 

Pokój dziecka na poddaszu – postaw na górne otwieranie okna 

We wnętrzach na poddaszu najlepiej sprawdzają się okna dachowe, które wpuszczają do dwa razy więcej światła słonecznego niż zwykłe pionowe okna. Istotny jest także sposób ich otwierania. „Do pokoju dziecięcego polecane są modele z systemem górnego otwierania. Małe dzieci nie są w stanie sięgnąć do zamontowanego wysoko uchwytu i otworzyć okna bez pomocy rodziców” – wyjaśnia Monika Kupska-Kupis. Dla bardzo aktywnych maluchów proponowane są okna z laminowaną wewnętrzną szybą – nie uszkodzi jej np. piłka, gdy w czasie przerwy w nauce w pokoju zostanie rozegrany meczy. 
 

Wnętrze przytulne w każdym calu 

Pamiętajmy, że urządzając pokój dziecka, warto zapytać je o zdanie, a w przypadku starszych uczniów – aktywnie zaangażować w wybór kolorystyki, dekoracji lub mebli. Wnętrze powinno odzwierciedlać zainteresowania pociechy, a także stymulować jej kreatywność. Dzieci często fascynują się jakimiś postaciami z bajek czy filmów. Interesującą i atrakcyjną  ozdobą w jego pokoju mogą być na przykład rolety zaciemniające VELUX z ulubionym bohaterem.   

Dobierając meble do pokoju nauki, powinniśmy kierować się nie tylko designem czy kolorystyką, lecz także funkcjonalnością. Stół lub biurko przeznaczone do pracy powinny mieć blat o szerokości co najmniej 120 centymetrów. Dzięki temu uczeń pomieści na nim wszystkie niezbędne rzeczy. Dobrą inwestycją jest zakup takich sprzętów, które pozwalają na regulację wysokości. Dzięki temu meble będą „rosnąć” wraz z ich użytkownikiem. Wybierając krzesło, zwróćmy też uwagę na to, czy ma regulowane oparcie, które zapewni optymalne ułożenie kręgosłupa.  

Wnętrze pokoju powinno odzwierciedlać zainteresowania dziecka 
 

Jeśli dysponujemy małym pomieszczeniem, pamiętajmy o zagospodarowaniu każdego wolnego metra kwadratowego. Idealnym rozwiązaniem jest stworzenie przydatnych schowków pod skosami oraz zawieszenie półek nad biurkiem lub w jego bezpośredniej okolicy. Własny pokój to dla dziecka prawdziwe, małe królestwo. Urządzając przestrzeń zróbmy więc wszystko, by nasza pociecha czuła się tam bezpiecznie i komfortowo. Jasne i pełne świeżego powietrza wnętrze sprawi, że dzieci chętniej zasiądą do odrabiania lekcji. A spokojny sen po dniu pełnym wrażeń zapewnią np. zaciemniające rolety. Im lepiej zaplanujemy przestrzeń, tym chętniej dzieci będą przebywać, uczyć się i bawić w swoim pokoju.  


Dobrze zaplanowana przestrzeń zachęci do zabawy i nauki. 
 



 
*L. Heschong, Daylighting and Human Performance, ASHRAE Journal, vo. 44, no. 6, pp. 65-67, 2002. 

 

 

źródło: Velux