W kwietniu br. w Pałacu Królewskim w Mediolanie otwarto wystawę dzieł sztuki jednego z najważniejszych artystów włoskiego renesansu: Bernardino Luiniego. Najcenniejsze z 200 zgromadzonych obrazów i rzeźb eksponowane są za szkłem. I nie jest to zwykłe szkło, tylko produkt „szyty na miarę”, czyli laminowane antyrefleksyjne szkło Pilkington OptiView™ Protect OW wykonane z superbezbarwnego szkła.
„Fot. Andrea Scuratti”.
Renesansowe dzieła w szklanej oprawie i pozostałe eksponaty można oglądać na mediolańskiej wystawie do połowy lipca br.
„Fot. Andrea Scuratti”.
Zainagurowana 9 kwietnia br. wystawa pt. „Bernardino Luini e i Suoi Figli” (Bernardino Luini i Synowie) w Pałacu Królewskim w Mediolanie to największa do tej pory prezentacja prac tego XVI-wiecznego artysty i jego potomków. Zebrano 200 prac ich autorstwa, głównie obrazów, które stanowią cenny dorobek włoskiego renesansu. Dzieła stworzone ponad 500 lat temu i zgromadzone na tak dużej wystawie musiały zostać właściwie zabezpieczone zarówno przed warunkami atmosferycznymi, jak i przed kradzieżą. Jednocześnie należało je wyeksponować w taki sposób, aby odwiedzający mogli je bez problemu podziwiać. I właśnie w tym miejscu sztuka, czyli obrazy i rzeźby Bernardino Luiniego, połączyły się ze szkłem marki Pilkington, tworząc doskonałą kombinację artystyczno-użytkową. Było to możliwe dzięki zaangażowaniu firmy Pilkington Italia, należącej do NSG Group, która jako sponsor techniczny wystawy, przekazała laminowane antyrefleksyjne szkło Pilkington OptiView™ Protect OW do oprawy 18 obrazów i rzeźb prezentowanych w Pałacu Królewskim w Mediolanie.
Pilkington OptiView™ Protect OW to laminowane, obustronnie powlekane szkło o bardzo niskiej refleksyjności (ok. 2%; dla porównania – dla szkła laminowanego bez powłoki antyrefleksyjnej wskaźnik ten kształtuje się na poziomie ok. 8%). Brak refleksów sprawia, że przedmioty za szkłem są doskonale widoczne, bez żadnych zakłóceń wynikających z załamania światła. Ten rodzaj szkła charakteryzuje się również bardzo wysoką przepuszczalnością światła (powyżej 90%). Dodatkowym atutem wizualnym szkła użytego do oprawy dzieł sztuki na mediolańskiej wystawie jest fakt, że zostało ono wykonane na substracie z superbezbarwnego szkła Pilkington Optiwhite™. Szkło to pozbawione jest charakterystycznego zielonkawego odcienia, co jeszcze bardziej poprawia widok przedmiotów za szkłem.
„Fot. Andrea Scuratti”.
Szkło Pilkington OptiView™ Protect OW idealnie nadajesię do ochrony dzieł sztuki, bowiem powłoka antyrefleksyjna zatrzymuje 99% promieniowania UVA i UVB. Promieniowanie ultrafioletowe przyczynia się m.in. do utraty walorów barwnych i pigmentów, rozkładu spoiw i werniksów, a także zmian strukturalnych (np. pękania warstw malarskich). Szkło wybrane do oprawy dzieł sztuki na mediolańskiej wystawie sprawdza się także doskonale z punktu widzenia bezpieczeństwa. Użyte szkło Pilkington OptiView™ Protect OW ma grubość 12,8 mm i spełnia wymagania klasy odporności P2A, co zapewnia ochronę przed atakiem. W wypadku pęknięcia szkło jest utrzymywane w całości przez folię PVB, zapewniając optymalną ochronę dzieł sztuki.
„Fot. Andrea Scuratti”.
Na wystawie „Bernardino Luini e i Suoi Figli” za szkłem Pilkington OptiView™ Protect OW prezentowane są takie obrazy z kolekcji renesansowego malarstwa jak m.in. „Madonna z Dzieciątkiem i Aniołem”, „Madonna z Dzieciątkiem między Świętymi”, „Święta Barbara”, „Święta Katarzyna”, „Święty Bernardyn”, „Święty Antoni” a także rzeźby autorstwa Bernardino Luiniego. Wystawa w Pałacu Królewskim w Mediolanie będzie otwarta do 13 lipca br.
źródło: Pilkington