Automatyka wjazdowa bynajmniej nie jest tematem jednostajnym czy jednowymiarowym. Odpowiednio dobrany siłownik to klucz do optymalnej pracy bramy automatycznej – stanowi on bowiem ten element napędu, który wykona za nas całą czarną robotę, nawet podczas najgorszych warunków atmosferycznych. Siłownik siłownikowi jednak nierówny. Jakie typy urządze nowoczesna automatyka do bram wykorzystuje dziś najczęściej? Jakie korzyści płyną z danego wyboru? Montaż napędu do bramy wjazdowej, przynajmniej w teorii i w większości przypadków, nie jest czynnością wielce skomplikowaną. Należy „tylko” dokonać odpowiedniego doboru urządzenia, doprowadzić do ogrodzenia prąd (najczęściej 230V, czasem 24V) i podpiąć pod niego siłowniki wraz z centralą sterującą. Praktycznie każdą bramę wjazdową można wyposażyć w napęd automatyczny. Nie każdy napęd będzie się jednak nadawać do każdego typu bramy – zależy to bowiem od wielu czynników. Najważniejsze parametry, jakie decydują o doborze danego rozwiązania, to sposób i częstotliwość otwierania, waga, długość oraz materiał, z jakiego wykonane są skrzydła, ich osadzenie na słupkach, a także... panujące w danym miejscu warunki atmosferyczne – miejsca szczególnie wietrzne będą wymagały np. siłowników o większej mocy. Idealnie działający mechanizm Napędy elektromechaniczne, jakie w przypadku domowych bram wjazdowych widujemy najczęściej, oparte są o konstrukcję śrubową, tubową bądź siłowniki z ramieniem łamanym (zwłaszcza w przypadku słupków o dużych przekrojach poprzecznych). Oznacza to, że element napędowy przesuwa się wzdłuż ich korpusu w linii prostej, przenosząc tym samym siłę na obsługiwane skrzydło. Sam mechanizm może być odkryty lub całkowicie schowany w obudowie, co z jednej strony zapewnia dodatkową ochronę, ale z drugiej – narzuca rygorystyczne trzymanie się wytycznych montażowych. Jeśli ich nie zachowamy, obudowa napędu może ocierać o skrzydło bramy i ulec zniszczeniu. – Napędy elektromechaniczne są jednak rozwiązaniem sprawdzonym, uniwersalnym i dzięki prostocie swego działania – trwałym i bezawaryjnym – dodaje Sławomir Baran, ekspert marki FAAC zajmującej się automatyką do bram. Hydraulika do zadań specjalnych Na dość podobnej zasadzie działają napędy hydrauliczne. Siłownik mechaniczny zastępuje się w nich jednak siłownikiem pneumatycznym. – Takie rozwiązanie zapewnia bardzo ciche działanie oraz niezawodność w praktycznie każdych warunkach atmosferycznych, w zakresie temperatur od -20 °C do 50 °C. Dzięki zaworom zwrotnym, siłownik taki dodatkowo zabezpiecza użytkownika i jego pojazd przed kolizją ze skrzydłami. Zastosowanie napędu hydraulicznego polecałbym w przypadku bram nieco intensywniej eksploatowanych – radzi Sławomir Baran. Decydując się na instalację napędu automatycznego do bramy, pamiętajmy o jednym – zawsze należy zakładać około 30-procentowy zapas mocy siłownika. Jeśli będzie on za każdym razem pracować z maksymalną mocą, po pewnym czasie ulec może zniszczeniu. Dbałość o uwzględnienie takich szczegółów, jak minimalne odchylenia bramy od pionu, nieosiowość zawiasów czy pojawiające się na nich opory, może nam zaoszczędzić nerwów i pieniędzy. Dobór oraz montaż odpowiedniego urządzenia warto zatem pozostawić autoryzowanemu przez producenta serwisowi.
źródło: FAAC