Technologia zastosowana w szybach samochodowych podnosi bezpieczeństwo jazdy
Technologia zastosowana w szybach samochodowych podnosi bezpieczeństwo jazdy

Nowoczesne szyby samochodowe to naszpikowane technologią podzespoły, które mają olbrzymi wpływ na poprawę widoczności, bezpieczeństwo i komfort jazdy. Najnowsze rozwiązania technologiczne w tym zakresie zaprezentowała firma Fuyao Group, będąca jednym z czołowych producentów szyb samochodowych i jednym z głównych dostawców szyb na pierwszy montaż do fabryk samochodowych.

Wszystkie omówione technologie zostały opracowane w działającym od 1999 roku Centrum Badań i Rozwoju Fuyao Group. Rozwiązania te znalazły zastosowanie w szybach czołowych rożnych modeli wiodących marek samochodowych.

Wyświetlacz HUD 

System HUD (Head Up Display) to technologia zapoczątkowana w przemyśle lotniczym. Umożliwia ona pilotom przeglądanie wskazań zegarów i celowników bez odwracania wzroku. Technologia ta zaczęła być stosowana w szybach samochodowych w 1989 roku. Pozwala zmniejszyć częstotliwość, z jaką kierowca spogląda na deskę rozdzielczą, co umożliwia mu szybsze zareagowanie na to, co dzieje się na drodze. Szyby wykorzystujące to rozwiązanie znajdziemy m.in. w Audi A6 czy Buick Regal.

 

Ogrzewanie przewodowe

Technologia ta polega na doprowadzeniu napięcia elektrycznego do szyby, co umożliwia natychmiastowe usunięcie z niej lodu, szronu czy pary. Napięcie można doprowadzić albo przez przewody grzejne, które są aplikowane do folii PVB przed laminowaniem, albo też przez zastosowanie powłoki grzewczej. Funkcję tą pełni warstwa metalu nakładana na wewnętrzną powierzchnię szkła przed laminowaniem. Szyby Fuyao z tą technologię znajdziemy m.in. w BMW Mini, Land Rover Freelander, VW Polo.

 

Szyby hydrofobowe

W czasie jazdy podczas deszczu, woda w postaci drobnych kropli lub tafli wody pozostaje na zewnętrznej powierzchni szyby, powodując utratę widoczności. Aby temu zapobiec, stosuje się hydrofobizację szkła. Szkło z powłoką hydrofobową powstaje przez nałożenie na jego powierzchnię nanotechnologicznej warstwy fluorku, która zapobiega tworzeniu się drobnych kropli lub tafli wody. Zamiast tego formują się duże krople, które znacznie łatwiej spływają z powierzchni szyby. Szyby Fuyao z tą technologią zostały zastosowane m.in. w Volvo S80, Toyota Camry czy Mazda 6.     
  
 

Szkło akustyczne

Szyba akustyczna z laminatem o podwyższonej dźwiękoszczelności pozwala na znacznie lepszą redukcję odgłosów zewnętrznych niż standardowe szkło laminowane. Folia akustyczna PVB pozwala zmniejszyć hałas w kabinie o 5 do 10 dB w normalnych warunkach (czyli nawet kilkukrotnie). Ponadto zastosowanie specjalnej warstwy akustycznej znacznie redukuje częstotliwości pomiędzy 1000-4000 Hz, które są rozpoznaną przyczyną choroby lokomocyjnej. Szyby Fuyao z tą technologią znajdziemy m.in. w Audi Q5, Cadillac STS, VW Passat.

 

Szyby odbijające promieniowanie podczerwone

Szkło odbijające promieniowanie podczerwone (IR) powstaje przez powlekanie metalem wewnętrznej powierzchni szklanej oraz laminowania folią PVB. Metalowa warstwa odbija światło słoneczne i blokuje przedostawanie się promieniowania do wnętrza samochodu. Powoduje to obniżenie temperatury wnętrza samochodu i redukuje odblaski na szybie, co zwiększa komfort pasażerów i widoczność podczas jazdy w słoneczne dni.

 
   
Antena w szybie

Kolejną nowinką technologicznych stosowaną w szybach Fuyao jest antena montowana w szybie.  Może ona przybrać formę anteny z drutu miedzianego zatopionego w foli PVB, anteny drukowanej na szkle, czy też wykorzystującą powłokę anty IR do odbierania sygnałów radiowych. Powłoka antenowa wykorzystująca powierzchnię anty IR jest najnowocześniejszym typem anteny. Umożliwia ona odbiór lepszego sygnału radiowego i jest całkowicie niewidzialna na szybie.

 

źródło: Fuyao Group