Montaż drzwi garażowych, o ile zajmie się tym wykwalifikowana ekipa, może być sprawą prostą. Wcześniej jednak konieczne jest odpowiednie przygotowanie oraz wymierzenie samego garażu. W innym przypadku czekają nas kłopoty.
Zdarza się, że gdy ekipa przyjeżdża montować bramę, na miejscu znajduje otwór drzwiowy o innych rozmiarach niż wcześniej deklarował klient. Często okazuje się, że ktoś nie uwzględnił wylewki na podłodze albo wysokości gresu, zdarza się też, że osoba dokonująca pomiaru nie wzięła pod uwagę np. grubości styropianu położonego na ścianach. Montaż może zostać uniemożliwiony także przez krzywe ściany – instalacja bramy wymaga, by wszystkie powierzchnie były idealnie proste, a więc równoległe bądź prostopadłe wobec siebie.
Dużym problemem może okazać się także montaż bramy w krótkim czasie po położeniu tynku gipsowego w garażu.
- Wilgotny tynk gipsowy jest niezwykle korozyjny i jeżeli tak zamontowana brama zostanie zamknięta, a pomieszczenie nie będzie wentylowane, to na elementach stalowych bramy, nawet ocynkowanych, mogą pojawić się naloty rdzy, ogniska korozji, nieestetyczne plamy – mówi Paweł Aninowski, właściciel Fabryki Bram VERDOOR. - Korozji nie można powstrzymać, jeżeli instalator montuje bramę na tynk gispowy, którego wilgotność jest większa niż 2 procent – podkreśla.
Przygotowanie garażu
Jak więc przygotować garaż do montażu bramy? Przede wszystkim jej instalacja powinna stanowić ostatni etap przygotowywania garażu. Ściany oraz posadzki muszą zostać już wcześniej całkowicie wykończone. Ale to nie wszystko.
Jak zaznacza Bogusław Mikusek – kierownik produkcji bram VERDOOR, na suficie, w odpowiedniej odległości od miejsca, w którym założony zostanie automat, powinno znaleźć się gniazdko z prądem. Co jednak nie mniej ważne, na powierzchni i pod tynkiem ścianek bocznych i nadproża nie mogą przebiegać przewody elektryczne, ani rury z wodą lub gazem.
Pamiętajmy, że otwarcie garażu najczęściej będzie się wiązało z umieszczeniem bramy w pozycji poziomej pod sufitem, a to oznacza, że w zasięgu bramy nie mogą być obecne żadne elementy konstrukcyjne, lampy ani inne przeszkody.
Dobór rozmiaru bramy
Aby zamówić bramę o odpowiednich rozmiarach, trzeba wziąć pod uwagę następujące dane:
- szerokość i wysokość otworu
- szerokość ścianek bocznych
- wysokość nadproża
- głębokość garażu.
Jeśli wewnętrzne powierzchnie otworu zostały obłożone styropianem, należy zamówić bramę szerszą – tak jakby styropianu tam nie było.
Podczas wykonywania pomiaru wysokości bramy, należy zwrócić szczególną uwagę na poziom posadzki. Nawet kilkumilimetrowa nierówność podnosząca jej poziom, może spowodować, że brama się nie zmieści.
Błędy podczas montażu bram
Jeśli bramę montuje ekipa z doświadczeniem, która zna i rozumie zasady działania takich systemów, podczas instalacji nie powinno dochodzić do błędów. Zdarza się jednak, że montażem zajmują się także słabo przygotowane ekipy. W takiej sytuacji jednym z najczęstszych problemów jest nieustawienie dwóch prowadnic na identycznym poziomie. Także prowadnice pionowe bywają zainstalowane nierówno.
Bogusław Mikusek wśród popularnych problemów wymienia:
- niedobranie odpowiednich kołków do podłoża
- niepozostawienie odpowiednich luzów montażowych
- błędne zamontowanie sprężyn
- niewłaściwe wyważenie bramy
- używanie smarów stałych do smarowania bram.
Kłopoty może sprawić również zbyt mocne dociśnięcie bram do uszczelek, co spowoduje, że brama będzie się ciężko otwierała i zamykała, a poza tym jej elementy będą się intensywnie zużywały w miejscach styczności z uszczelkami.
Biorąc to wszystko pod uwagę, można dojść do wniosku, że prawidłowy montaż bramy garażowej nie jest sprawą łatwą.
Najprostszym sposobem, aby uniknąć błędów zarówno przy dobieraniu rozmiaru bramy, jak i podczas montażu pozostaje skorzystanie z pomocy specjalistów, najlepiej takich, którzy mają doświadczenie w instalowaniu bram konkretnej marki.
źródło: VERDOOR