OKNOPLAST –  największy polski eksporter okien PVC
OKNOPLAST – największy polski eksporter okien PVC

W minionym roku z firmy OKNOPLAST poza Polskę wyjechały okna o wartości ponad 290 milionów złotych, a udział eksportu w całej sprzedaży firmy wyniósł aż 65%, co czyni z niej największego polskiego eksportera pod względem wartości sprzedanych okien PVC. 


Okna – polski flagowy produkt eksportowy

W minionym roku ponad 40%  wyprodukowanych w Polsce okien trafiło na rynki zagraniczne. Największy wartościowy udział eksportu notuje segment okien PVC, który wyniósł w 2013 roku  blisko 50%. 
Dzięki temu najwięksi producenci, mimo spadków na rodzimym rynku okien i drzwi notowali duże wzrosty sprzedaży. Jednak liderem w eksporcie okien PVC  jest OKNOPLAST. To ta firma w minionym roku wyeksportowała produkty za największą kwotę.
Nasz obrót w 2013 to blisko 450  mln  złotych, eksport zaś stanowił 
w minionym roku 65% udziałów, czyli kwotowo jest to ponad  290 mln złotych. Jest to około 15% całego polskiego eksportu okien PVC. Następna firma w kolejności eksportuje za około 190 mln złotych. – szacuje Mikołaj Placek, Prezes OKNOPLAST. Pod względem wartości sprzedaży OKNOPLAST jest zatem największym eksporterem okien PVC –  dodaje Mikołaj Placek.

Ekspansja pod własną marką

W roku 2012 udział sprzedaży eksportowej firmy OKNOPLAST stanowił  57%, w 2013 roku było to już 65%, czyli dynamika wzrostu eksportu  wyniosła 18%. OKNOPLAST ma pozycję drugiego największego producenta stolarki PVC we Włoszech, z ponad 500 salonami sprzedaży. We Francji zaś został uhonorowany nagrodą ambasadora dla największego polskiego eksportera.  Obecnie na rynku francuskim funkcjonuje już ponad 460 punktów handlowych. Obok Włoch i Francji kluczowym rynkiem zbytu dla spółki są także Niemcy. Do umocnienia marki na tym rynku ma przyczynić się podpisany latem 2013 roku kontrakt z prestiżowym klubem - Borussią Dortmund. W chwili obecnej na terenie Niemiec sieć dystrybucyjną OKNOPLAST tworzy już 300 Punktów Handlowych, czyli tyle ile na rodzimym rynku, na którym spółka z blisko 300-stoma salonami ma doskonale rozwiniętą sieć sprzedaży.

 

Przepis na sukces polskiej firmy za granicą

Działalność zagraniczna na szeroką skalę i dłuższą metę nie jest jednak możliwa bez rozwiniętej sieci sprzedaży. OKNOPLAST posiada już 1800 salonów sprzedaży w Europie. Nie byłoby to możliwe bez inwestycji w działania marketingowe. 

Ważnym krokiem w budowaniu silnej pozycji firmy w Europie była konieczność rozwoju sieci dystrybucji. Pod koniec 2011 firma podjęła odważną decyzję – dołączyła do elitarnego grona Top Sponsorów jednej z najlepszych światowych drużyn piłkarskich – Interu Mediolan. To był bezprecedensowy, historyczny ruch polskiej firmy. 
By nadać prestiż naszej firmie i naszym produktom podjęliśmy współpracę z legendarnym włoskim klubem – Interem Mediolan, który jest marką znaną i cenioną w Europie oraz w świecie, a my mając świetne zaplecze – w postci wysokiej klasy produktu, doskonale funcjonującej i nowoczesnej fabryki chcieliśmy budować swoją markę. Partnerstwo z Inter Mediolanem stanowiło uwiarygodnienie kondycji firmy jako solidnego partnera, z którym wiążą się najwięksi i było mocnym punktem w rozmowach z nowymi franczyzobiorcami - mówi Mikołaj Placek. Dziś we Włoszech firma posiada ponad 500 punktów handlowych, ale kiedy wchodziliśmy do Włoch, udział PCV stanowił niewielki procent. Duża w tym nasza zasługa, że Włosi coraz chętniej wybierają produkty PVC. – dodaje Mikołaj Placek.

Wydawać by się mogło, że wydatki na tak spektakularne działania marketingowe jak sponsoring legendarnego klubu piłkarskiego znacząco wpłyną na ceny okien producenta, ale jak mówi Mikołaj Placek dzięki temu, że jesteśmy w czołówce dostawców okien we Włoszech, to włoski klient sponsoruje rabaty dla klienta w Polsce. 
Schemat działań marketingowych powtórzono na pozostałych 2-ch największych rynkach zbytu firmy. W 2013 roku spółka podpisała dwie nowe umowy sponsorskie z zagranicznymi klubami piłkarskimi o międzynarodowej renomie: Borussią Dortmund i Olympique Lyon. Tym sposobem OKNOPLAST jest obecny na największych europejskich stadionach, na strojach cenionych na świecie drużyn piłkarskich. Obecnie firma operuje na 10 zagranicznych rynkach a 70% klientów pochodzi z polecenia. Wpływ na takie wyniki mają nie tylko inwestycje w działania marketingowe, ale i  innowacje produktowe. 

Filozofia naszej firmy zakłada ciągły rozwój produktów w celu ich wyróżnienia i poprawy walorów użytkowych. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że na reputację firmy w oczach odbiorcy wpływa przede wszystkim jakość produktu i fachowe doradztwo. Nasi Partnerzy, działający na lokalnych rynkach doskonale znają potrzeby konsumentów, dlatego stanowią gwarancję profesjonalnej usługi. Wszyscy właściciele okien marki OKNOPLAST mogą liczyć na profesjonalne wsparcie na każdym etapie ich użytkowania – mówi Mikołaj Placek.


Najtwardszy materiał europejskiej gospodarki 


Końcem 2013 roku OKNOPLAST po raz kolejny zdobył wyróżnienie w prestiżowym konkursie „Polska Firma – Międzynarodowy Czempion”. Spółka została doceniona za konsekwentną działalność na rynkach zagranicznych. Ostatnio logo OKNOPLAST, które od sierpnia 2013 widnieje na strojach piłkarzy czołowej francuskiej drużyny z Ligue 1 - Olympique Lyon, pojawiło się w popularnej grze komputerowej FIFA, uznawanej za najpopularniejszą na świecie w swoim gatunku. Dzięki temu markę OKNOPLAST poznają już nie tylko kibice piłkarscy, ale i miliony miłośników gier komputerowych. A to tylko jedne z pierwszych efektów najnowszych kontraktów OKNOPLAST, które mają pomóc umocnić się firmie za granicą.
„Najtwardszy materiał europejskiej gospodarki.” – tak OKNOPLAST, spółkę o polskim kapitale nazwał w 2012 roku CNN. W 2013 roku spółka utworzyła Grupę w skład, której weszły trzy firmy: flagowa marka OKNOPLAST oraz WnD i Aluhaus, które w oparciu o rozwiązania i doświadczenia Oknoplastu produkują wysokiej jakości stolarkę okienną i drzwiową w segmencie ekonomicznym plus (WnD)  oraz w segmencie premium produktów z aluminium (Aluhaus). Krok ten pozwoli spółce na jeszcze większe zróżnicowanie oferty produktowej i jej precyzyjne dopasowanie do potrzeb klientów. W ten sposób OKNOPLAST ma szansę na znaczne zwiększenie swoich udziałów zarówno na rynku krajowym, jak i za granicą. Plany grupy Oknoplast  na 2014 rok to zwiększenie obrotu o 50  mln złotych w stosunku do 2013 roku, a sprzedaży eksportowej do 70%.
By to osiągnąć musimy być lepsi niż lokalna konkurencja, gdyż dla przeciętnego Czecha czy Niemca "made in Poland" nie oznacza dobrej jakości. Wiele firm polskich, które są tam obecne choć generują sprzedaż – nie budują marki, a jedynie tworzą pozory jej budowania. Kupujący nie zdają sobie nawet sprawy, gdzie zostały wykonana produkty. Nam zawsze chodziło o budowanie marki. Za reklamą musi iść więc doskonały jakościowo produkt – uważa Prezes OKNOPLAST Mikołaj Placek.

 

źródło: OKNOPLAST