Jak z sukcesem prowadzić biznes
Jak z sukcesem prowadzić biznes

Polskie przedsiębiorstwa coraz skuteczniej rywalizują z zachodnimi firmami. Dzieje się tak, ponieważ rodzime produkty charakteryzuje innowacyjność i niezwykle wysoka jakość. Aby sprostać konkurencji nie tylko w kraju, ale i w Europie, firmy wychodzą naprzeciw oczekiwaniom coraz bardziej wymagających klientów, oferując unikatowe i dostosowane do indywidualnych potrzeb produkty.

 

Decydując się na prowadzenie własnego biznesu trzeba przede wszystkim mieć na niego pomysł oraz jasno sprecyzowane cele. To pomaga zarówno w rozpoczęciu działalności, jak i w utrzymaniu przedsiębiorstwa na rynku. W zglobalizowanym świecie mamy bowiem do czynienia nie tylko z lokalną, ale też z międzynarodową konkurencją. Wyścig o klienta wytrzymują tylko te firmy, które oferują najlepsze rozwiązania. Dobrym przykładem jest tu założona w 1992 roku spółka AIB. Od początku działalności, z sukcesami zajmuje się produkcją materiałów izolacyjnych.

 

Cel i misja podstawą biznesu

 

Zagadnienia związane z zaletami i korzyściami, jakie płyną z wyznaczania krótko- i długoterminowych celów przedsiębiorstwa, to element niemal wszystkich kursów czy studiów związanych z biznesem. Temat ten poruszany jest też w niejednej książce czy innej publikacji naukowej. Nie bez powodu – jasne sprecyzowanie strategicznych dążeń firmy to podstawa skutecznego działania. Potwierdzają to praktycy. – Ważne, aby wyznaczone cele były z jednej strony ambitne, a z drugiej możliwe do zrealizowania. W przypadku naszej spółki są to ciągły rozwój i dostarczanie na rynek innowacyjnych produktów doskonałej jakości. Do tego budowa zakładu zdolnego do produkcji najlepszych w Europie profili i uszczelek – tłumaczy Maciej Ślączka, Prezes AIB i jednocześnie jeden z jej założycieli. Myślenie i planowanie strategiczne pozwala skupić się na wyznaczonych zadaniach i takim kierowaniu przedsiębiorstwem, aby mimo ewentualnych przeciwności wszystkie założenia ostatecznie udało się zrealizować. – Równie ważne jak wyznaczenie strategicznych celów, jest też nakreślenie jasnej misji przedsiębiorstwa. To ona tak naprawdę tworzy organizację. Jest zwerbalizowaniem pomysłu na firmę i odpowiada na pytania o powody jej istnienia – dodaje Maciej Ślączka. AIB swoją misję definiuje jako wychodzenie naprzeciw nawet najbardziej indywidualnym oczekiwaniom klientów. Firma szczególną wagę przykłada do poznania potrzeb nabywców, rozwoju systemu jakości oraz wykorzystania nowoczesnych technologii produkcji. Ważne są również utrzymanie najwyższej jakości produkowanych komponentów oraz ochrona środowiska i wspieranie lokalnej społeczności.

 

Szukając dla siebie odpowiedniego miejsca na rynku, pomysłodawcy i właściciele AIB postanowili wykorzystać doświadczenie zdobyte w branży tworzyw sztucznych. Zdecydowali, że ich spółka będzie się specjalizować w produkcji profili z termoplastycznych elastomerów. Wiodącym produktem stały się uszczelki. – AIB oferuje systemowe rozwiązania do wszelkiego typu okien i drzwi. Począwszy od uszczelek i profili uszczelniających, poprzez montażowe taśmy izolacyjne, na profilach skończywszy – wyjaśnia Prezes Spółki. Firma produkuje uszczelki do stolarki otworowej wykonanej z drewna, tworzyw sztucznych i aluminium. Dzięki własnemu zapleczu technologicznemu, w tym zakładowemu laboratorium, w AIB opracowywane są różnorodne mieszanki tworzyw, służące do produkcji materiałów uszczelniających, które łączą w sobie funkcjonalność, łatwość montażu oraz wytrzymałość. To ważne, bo drzwi i okna używane są najczęściej przez wiele lat. Dlatego liczy się nie tylko jakość użytego do ich konstrukcji materiału, ale również zastosowanych komponentów. Równie istotna jest trwałość i odporność wytwarzanych materiałów na działanie warunków atmosferycznych.

 

Skrojone do potrzeb klientów

 

Nowoczesna architektura nie stoi w miejscu. Zmieniają się trendy, a wraz z nimi projektowane budynki. Obecnie popularne jest stosowanie okien o wyjątkowo dużych gabarytach czy różnorodnych kształtach. Niestandardowe elementy stolarki wymagają specjalnych profili i systemów uszczelniających. Oprócz produktów standardowych, na życzenie kupujących projektujemy i wdrażamy rozwiązania dostosowane do specyfiki danego produktu – tłumaczy Maciej Ślączka. Według niego taka polityka to klucz do sukcesu, bo firma w profesjonalny sposób podchodzi do każdego, nawet najbardziej skomplikowanego zamówienia. –Zawsze podpowiemy i doradzimy najlepsze z punktu widzenia naszego kontrahenta rozwiązania, a potem wyprodukujemy doskonałej jakości komponenty – dodaje Prezes AIB. Dzięki temu, firma cieszy się uznaniem czołowych polskich producentów stolarki otworowej. Z powodzeniem bierze też udział w międzynarodowych imprezach wystawienniczo-targowych w branży budowlanej.

 

Odniesienie sukcesu na rynku jest możliwe. To kwestia nie tyle szczęścia, ile dobrego pomysłu na biznes, zaoferowania klientom produktów lub usług najwyższej jakości, trafiających w ich potrzeby oraz określenia krótko- i długoterminowych strategicznych celów. Prowadząc przedsiębiorstwo, warto też jasno określić jego misję, która posłuży za wizytówkę firmy na zewnątrz. I oczywiście nieprzerwanie ją wypełniać.

 

 

źródło AIB