Szukaj w serwisie:

Szkło wysokich lotów.Nowa architektura krakowskiego lotniska.

Nowy przystanek kolejowy w porcie lotniczym w Balicach potwierdza coraz większe możliwości szkła, wykorzystywanego w projektach nowoczesnych dworców czy lotnisk. Szklana aranżacja peronu i ciągów komunikacyjnych wykonana ze szkła profilowego Pilkington Profilit™ łączy wymogi bezpieczeństwa z wizualną atrakcyjnością właściwą dla miejsca – wizytówki jednego z najczęściej odwiedzanych miast Polski.

Szkło wysokich lotów.Nowa architektura krakowskiego lotniska.fot. Pilkington Polska

 

Nowy dwutorowy peron Kraków Balice wraz z wiatą i zadaszeniem, nowe klatki schodowe winda i ruchome pochylnie, łączące przystanek z terminalem – to efekty kompleksowej modernizacji Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków Airport i działań umożliwiających podróżnym wygodne dotarcie z centrum miasta na lotnisko. Nowy przystanek z daleka wyróżnia jasna przeszklona elewacja. Zbudowana z wąskich pasów szkła profilowego, nadaje okalającym ścianom nowoczesną i „lekką? formę. Przeszklenie zapewnia szereg korzyści użytkowych, spełniając przy tym najwyższe wymogi bezpieczeństwa. 
 

Estetyka i komfort pasażerów
Szkło wysokich lotów.Nowa architektura krakowskiego lotniska.

fot. Pilkington Polska

Jednym z najważniejszych założeń projektowych było włączenie przystanku kolejowego  w rozległą architekturę lotniska, a także zapewnienie maksymalnego komfortu pasażerom. Aby uzyskać zamierzony efekt, architekci postawili na liczne przeszklenia wykonane z ułożonych poziomo profili systemu szklenia Pilkington Profilit™. „Szkło profilowe jest niezwykle wszechstronnym i wdzięcznym materiałem, dającym szereg możliwości architektonicznej kreacji i zapewniającym jednocześnie dostęp naturalnego światła do wnętrz"  ?  mówią autorzy projektu z APA Czech Duliński Wróbel. „Struktura i gęstość nieprzeziernych paneli subtelnie i miękko rozprasza światło, dlatego zdecydowaliśmy o ich wykorzystaniu w formie specyficznego filtra, gwarantującego osłanianym powierzchniom przyjazny klimat?. Architekci stworzyli dwa rodzaje szklanych przegród, wykonanych z tego samego szkła – żaluzje osłaniające główną przestrzeń stacji i biegnące po całej jej długości, a także ścianę osłonową pionów komunikacyjnych  ?  schodów, dźwigu osobowego i ruchomego chodnika, prowadzących na kładkę do terminalu. 

 

Peron za szklaną żaluzją
Szkło wysokich lotów.Nowa architektura krakowskiego lotniska.fot. Pilkington Polska

 

Najważniejsza i najbardziej widoczna część elewacji przystanku została wykonana w unikatowej, indywidualnie zaprojektowanej formie szklenia żaluzyjnego. Efektem jest oryginalna konstrukcja przestrzenna zapewniająca przenikanie naturalnego światła w ciągu dnia i subtelnej gry świateł w nocy. „Do budowy szklanej wiaty peronu wykorzystaliśmy ponad 1250 mkw. hartowanego szkła profilowego Pilkington Profilit™ K 25/60/7 T, w formie pojedynczych paneli na specjalnych wspornikach ułożonych horyzontalnie i kaskadowo zachodzących na siebie. Załamujące się pod różnym kątem światło tworzy efekt oryginalnej rozświetlonej ściany, umożliwiając jednocześnie swobodny przepływ powietrza?  ?  mówi Janusz Kempski z firmy Stefania Kempski i Wspólnicy, która wykonała przeszklenie.

Oryginalne oszklenie peronu harmonijnie łączy się z dotychczasowymi elementami architektury lotniska nadając całości spójny charakter. „Rozwiązanie nawiązuje do żaluzji aluminiowych, którymi została osłonięta cała południowa ściana garażu wielopoziomowego, projektowanego przez nas w ubiegłych latach? – dodaje Piotr Wróbel z APA Czech Duliński Wróbel.
Intuicyjna komunikacja 

Rytm ułożonych poziomo szklanych pasów o długości 260 cm buduje przyjazną atmosferę jasnych i przestronnych ciągów komunikacyjnych. W przeszkleniach korytarzy zastosowano indywidualne rozwiązanie szklenia jednowarstwowego, zapewniając maksymalne doświetlenie korytarzy miękkim rozproszonym światłem. Pojedyncze tafle szkła sprawiają, że kształty za szkłem są widoczne, a ich kontury pozostają rozmyte, zapewniając kontakt z otoczeniem zewnętrznym i zwiększając u pasażerów poczucie przestrzeni. 
 

Drgania nie straszne


Szkło wysokich lotów.Nowa architektura krakowskiego lotniska.fot. Pilkington Polska

 

Rosnące standardy bezpieczeństwa i ochrony na międzynarodowych lotniskach i dworcach wymagały zastosowania rozwiązań opartych na szybach bezpiecznych i ochronnych. Ze względu na duże natężenie ruchu w przeszkleniach zastosowano szkło hartowane, o zwiększonej wytrzymałości i wysokiej odporności na uszkodzenia czy przypadkowe stłuczenie. Aby spełnić najbardziej restrykcyjne wymogi w przeszkleniach peronu i korytarzy zastosowano szkło o większej grubości  7 mm. Szklane ceowniki zostały też dodatkowo sprawdzone pod kątem wytrzymałości na drgania przejeżdżających pociągów. „Badania przeprowadzono na specjalnie przygotowanych stanowiskach badawczych na Politechnice Krakowskiej. Zrealizowane pomiary potwierdziły wysoką wytrzymałość statyczną profili szklanych Pilkington Profilit™, jak i wymaganą wytrzymałość dla obciążeń dynamicznych w szerokim zakresie częstotliwości drgań”  ?  dodaje Janusz Kempski.

Nowy przystanek kolejowy Kraków Balice to przykład przemyślanego zastosowania szkła profilowego. Wykorzystywane w projektach lotnisk i dworców czy obiektów sportowych odpowiednio zaprojektowane przeszklenia, spełniają dziś najbardziej indywidualne wymagania estetyczne i użytkowe, takie jak doświetlenie pomieszczeń, bezpieczeństwo czy ochrona przed hałasem.

 

źródło: Pilkington Polska

 

 
Najnowsze publikacje
Jaka będzie architektura przyszłości
  • Jaka będzie architektura przyszłości
  • Błędy montażowe – jak ich uniknąć
  • Jak wpuścić do wnętrz więcej naturalnego światła
  • “Hej Google, otwórz moje okno” - nowe możliwości z VELUX ACTIVE
  • Dynamicznie przyciemniane szkło Halio w starym brukselskim dworcu Gare Maritime
  • Reklama

    Pobierz odtwarzacz Adobe Flash Player

    Okna w remoncie – potencjał rynku wtórnego
  • Okna w remoncie – potencjał rynku wtórnego
  • Polski tygrys eksportowy na szczycie! Czy mamy szansę stać się również tygrysem w produkcji stolarki budowlanej w UE?
  • Z myślą o klientach Rozmowa z Andreasem Geithem, dyrektorem wykonawczym SWISSPACER
  • Konstrukcje proste jak klocki Lego – rozmowa z Mariuszem Megierem Dyrektorem Zarządzającym firmą Orgadata East Europe w Polsce i Europie Wschodniej
  • Mniejszy wysiłek, wyższa jakość – roboty przejmują produkcję rozmowa z Krzysztofem Mędralą współzałożycielem firmy Śląska Fabryka Okien KNS
  • Do polskich okien i drzwi puka spowolnienie
  • Podatek estoński – pomysł Fundacji Pomyśl o Przyszłości planem działania Rządu
  • Budownictwo po raz kolejny znalazło się pod lupą ekspertów - branża przeżywa boom ale grozi jej kryzys
  • Nowa ustawa o zatorach płatniczych – lepsza ochrona MŚP
  • VELUX najlepszym partnerem w biznesie
  • Strefa partnera:

     
     

    Wydawnictwo bud media
    ul. Szajnochy 14 85-738 Bydgoszcz
    Tel: 534 536 958

    Copyright 1994-2019 Oknoserwis.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.