Australia dla wielu może jawić się jako raj na ziemi i idealne miejsce do beztroskiego życia w ciepłym klimacie. To też coraz popularniejszy, choć niełatwy kierunek eksportowy dla firm z Polski. Wśród towarów eksportowanych na dalekie antypody znajdują się produkty przemysłu stoczniowego, górniczego, meblowego, spożywczego i budowlanego. Bardzo dużą popularnością w Australii cieszą się też polskie sztandarowe produkty eksportowe – okna i drzwi, które od kilku lat z powodzeniem dostarcza za ocean małopolska firma PAGEN.
2/3 populacji Australii zamieszkiwanej przez 25 mln osób mieści się w pięciu ogromnych metropoliach. Najbardziej znane są te największe, czyli Sydney i Melbourne. Canberra - od przeszło stu lat stolica kraju - zajmuje dopiero siódmą pozycję pod względem wielkości według liczebności mieszkańców.
Polonia ambasadorem polskich okien
Wspomniane Melbourne i Sydney to też najliczniejsze ośrodki polonijne. Według ostatniego spisu powszechnego, do polskich korzeni przyznaje się ponad 180 tys. ludzi, z czego niecałe 50 tys. deklaruje, że używa języka polskiego w swoich domach. O ile zmniejszyła się w ostatnich latach atrakcyjność Australii w kwestii samej emigracji, o tyle wzrosła w kwestii polsko-australijskiego eksportu, dla którego kamieniem milowym okazało się wejście Polski do Unii Europejskiej. Dzięki temu zyskaliśmy bardziej korzystną pozycję jako partner handlowy.
Nasze pierwsze kroki w eksporcie okien do Australii stawialiśmy w oparciu o współpracę z przedstawicielami Polonii. Do dzisiaj dużą część naszego eksportu do tego kraju stanowią okna PVC i okna aluminiowe sprowadzane przez tamtejszą Polonię. Coraz więcej zapytań otrzymujemy także z australijskiego sektora deweloperskiego, który skutecznie wykorzystuje dobrą kondycję tamtejszej gospodarki – informuje Monika Romaniszyn, Dyrektor ds. Eksportu firmy PAGEN.
Potencjał rozwoju za oceanem
W październiku 2019 roku przedstawiciele firmy PAGEN w ramach II edycji Misji Gospodarczej do Australii „SHOW YOURSELF - polskie produkty budowlane na arenie międzynarodowej” wzięli udział w prestiżowych targach Sydney Home Show oraz uczestniczyli w spotkaniach z zagranicznymi biurami handlowymi, przedstawicielami placówek dyplomatycznych oraz agencjami specjalizującymi się we wprowadzaniu zagranicznych firm na rynek australijski.
Australijska gospodarka ma jedno z najszybszych temp wzrostu wśród krajów rozwiniętych i uchodzi za wyjątkowo przyjazną biznesowi. Co istotne – jest to drugie po Szwajcarii najbogatsze na świecie społeczeństwo, biorąc pod uwagę dorosłych mieszkańców kraju. W rankingu Doing Business, Australia zajmuje 3 miejsce na świecie w łatwości zakładania firmy, jest też piąta pod względem wolności gospodarczej. Ten potencjał gospodarki dostrzegamy przede wszystkim w segmencie budowlanym, ukierunkowanym na zakup okien w systemach aluminiowych – tłumaczy Monika Romaniszyn.
Dodatkowym atutem atrakcyjności Australii są jej powiązania gospodarcze. To świetna baza handlowa i inwestycyjna dla firm prowadzących działalność gospodarczą na terytorium Azji. Ma ona podpisane umowy handlowe ułatwiające przepływ towarów, usług i inwestycji m.in. z: Singapurem, Japonią, Koreą Południową, Tajlandią, całą wspólnotą ASEAN, a także wyspami Pacyfiku i Nową Zelandią. O Australii mówi się również w kontekście ułatwień w wejściu na rynek chiński.
Covid-19 i pakiet pomocowy dla budownictwa
Z końcem lipca w Australii zakończy się 3-etapowy program odmrożenia gospodarki, który zakłada ponowne uruchomienie kolejnych sektorów, a w efekcie powrót Australijczyków do normalnego trybu pracy. Każdy stan i terytorium Australii ma prawo wdrażać program we własnym tempie. Władze stanowe i terytorialne rozpoczęły znoszenie poszczególnych restrykcji, szczególnie w zakresie funkcjonowania restauracji i hoteli oraz możliwości organizowania zgromadzeń. W ostatnim etapie mają zostać otwarte wszystkie granice terytorialne. Program nie zakłada jednak przywrócenia lotów międzynarodowych.
Z dużym zainteresowaniem obserwujemy aktywność australijskiego rządu w zakresie uruchamiania pakietu pomocowego - zwłaszcza w odniesieniu do rynku budowlanego. Realizowany w Australii program HomeBuilder szacowany na 680 mln AUD, ma zapewnić uprawnionym właścicielom i najemcom dotację w wysokości 25 tys. AUD na budowę domu, a także na zakup nowego lub renowację istniejącego już domu. W tym programie upatrujemy kolejnej szansy na rozwój sprzedaży stolarki otworowej, zwłaszcza, że transport towarów na chwilę obecną przebiega bez zakłóceń. Zamówienia realizujemy i wysyłamy z podobną częstotliwością jak przed pandemią – podsumowuje Monika Romaniszyn, Dyrektor ds. Eksportu firmy PAGEN.
źródło: PAGEN