Firma Hörmann opracowała kolejny, uniwersalny system wspomagania dokowania – DAP. Przyspiesza on procesy dokowania, a także chroni przed obrażeniami oraz uszkodzeniami samochodów ciężarowych i ramp przeładunkowych. System działa zarówno z blokadą kół WSPG, jak i niezależnie.
Elektroniczny asystent dokowania przy pomocy lamp sygnalizacyjnych wspiera kierowcę samochodu ciężarowego podczas podjeżdżania do stacji przeładunkowej. Sygnalizacja świetlna pozwala mu precyzyjnie, szybko i bezpiecznie ustawić samochód na stanowisku bez konieczności wychodzenia z kabiny podczas manewrowania. Rozwiązanie to zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz oszczędza czas, ogranicza także ryzyko uszkodzenia rampy. System wspomagania dokowania DAP działa w temperaturach od -20°C do +60 °C.
Jak to działa
Z boku stacji przeładunkowej na wytrzymałym ramieniu instalowane są fotokomórki. W momencie, gdy samochód ciężarowy znajdzie się w zasięgu działania pierwszej z nich, lampa LED przełącza się z sygnału zielonego na żółty. Po wjechaniu w obszar drugiej fotokomórki sygnalizacja zmienia się z żółtego na czerwony. W przypadku zastosowania tylko jednej fotokomórki sygnalizacja zmienia się bezpośrednio z zielonego światła na czerwone Gdy brama jest otwarta, świeci się czerwona lampa sygnalizacyjna. Dopiero, gdy brama zamknie się po zakończonym przeładunku lub po usunięciu podłączonej blokady kół, kierowca otrzymuje zielony sygnał zezwalający na opuszczenie stacji przeładunkowej.
Sterowanie z blokadą kół
System wspomagania dokowania jest dostępny z dwoma rodzajami sterowania. Poza sterowaniem bazowym DAPC firma Hörmann oferuje sterowanie MWBC, które umożliwia połączenie systemu DAP z blokadą kół WSPG. Blokady kół zapobiegają przesunięciu się samochodu ciężarowego z bezpiecznej pozycji podczas przeładunku, na przykład wskutek hamowania wózka widłowego przy wjeżdżaniu i wyjeżdżaniu z ładowni. Blokada kół WSPG jest dodatkowo wyposażona w dwa czujniki, które przesyłają sygnał zwalniający do sterowania bramy, gdy blokada znajduje się w prawidłowym położeniu i ma kontakt z kołami samochodu.
Pneumatyczne uszczelnienie
System wspomagania dokowania DAP można również połączyć z pneumatycznym uszczelnieniem bramy DAS-3. Uszczelnienie można włączać i wyłączać automatycznie podczas załadunku i rozładunku, co znacznie poprawia komfort obsługi i eliminuje ryzyko pominięcia poszczególnych etapów pracy. Pneumatyczne uszczelnienia ze wszystkich stron zamykają lukę między samochodem ciężarowym a otworem bramowym w budynku. To pozwala oszczędzić znaczne ilości energii podczas przeładunku.
Fot. 2
System wspomagania dokowania DAP jest kompatybilny
z blokadą kół WSPG, ale może również działać niezależnie.
Fot. 3
System wspomagania dokowania DAP można połączyć z pneumatycznym uszczelnieniem bramy DAS-3. To znacznie poprawia komfort obsługi oraz energooszczędność procesów przeładunku.
źródło: Hörmann Polska