Garaż znajdujący się w bryle budynku to duża wygoda dla mieszkańców. Można w nim urządzić przydomowy warsztat, szybko przenieść zakupy z auta do domu, a zimą wsiąść do ciepłego samochodu. Jednak w przypadku takiej lokalizacji garażu, niezbędne jest wykorzystanie rozwiązań, które pozwolą nam zatrzymać ciepło w pomieszczeniu. Ważnym elementem jest tu zastosowanie odpowiedniej bramy garażowej. Czym charakteryzuje się taki produkt i jak go wybrać?
Większość osób budujących dom jednorodzinny planuje także budowę garażu. Takie rozwiązanie to zarówno dobre zabezpieczenie dla samochodu, jak i dodatkowa przestrzeń użytkowa – miejsce, gdzie możemy wygodnie przechowywać rowery czy narzędzia ogrodowe. Jeśli garaż zostanie usytuowany w bryle budynku, wartym rozważenia pomysłem jest ogrzewanie pomieszczenia. Ze względów ekonomicznych, standardem jest utrzymanie tam jednak temperatury nie wyższej niż 5-10° C. Trzeba wówczas zadbać, by jak najmniej cennego ciepła wydostawało się na zewnątrz.
„Ciepła” brama garażowa – na co zwrócić uwagę przy wyborze?
W przypadku garażu w bryle domu, kluczowe jest jego odpowiednie zaizolowanie tak, aby uniknąć wychładzania całego obiektu. Obok wykonania termoizolacji ścian, podłogi i stropu oraz inwestycji w energooszczędne drzwi łączące garaż z budynkiem, bardzo ważny jest więc dobór „ciepłej” bramy. Jej stosunkowo duża powierzchnia stanowi bowiem potencjalną drogę dla „ucieczki” energii termicznej. Na rynku znajdziemy wiele różnych modeli bram, jednak nie wszystkie zapewniają odpowiedni poziom ochrony termicznej.
Podstawowy parametr, jaki powinniśmy wziąć pod uwagę przy wyborze bramy garażowej to współczynnik przenikania ciepła (oznaczony symbolem „U”) – im jest on niższy, tym mniejsze będą ubytki ciepła. Aktualnie, maksymalna dopuszczalna wartość współczynnika U dla tego typu bram wynosi 1,5 W/m2K, jednak od 2021 roku, zgodnie z przepisami będzie ona wynosić już 1,3 W/m2K. Przy uwzględnianiu tego parametru upewnijmy się również, że podana wartość dotyczy całej bramy, a nie tylko jej skrzydła.
Inny równie ważny aspekt to rodzaj bramy. Z punktu widzenia szczelności najlepsze rozwiązanie stanowią bramy segmentowe, których konstrukcja pozwala na dobre docieplenie paneli oraz ograniczenie strat ciepła przy połączeniu ościeżnicy ze ścianą. Dodatkowo dają one możliwość maksymalnego wykorzystania przestrzeni znajdującej się wewnątrz i przed garażem. Aby zmniejszyć ilość energii termicznej uciekającej podczas otwierania bramy, warto ją też wyposażyć w szybki napęd.
Diabeł tkwi w szczegółach
Przy wyborze bramy garażowej zapytajmy także sprzedawcę o to, w jaki sposób jest ona ocieplona i zbudowana. W celu poprawy energooszczędności wyrobu, producenci stosują wypełnienie paneli wykonane z pianki poliuretanowej lub polistyrenu ekstrudowanego. W najcieplejszych dostępnych na rynku modelach bram jego grubość wynosi 60 mm, a nawet 67 mm.
Samo, najgrubsze nawet ocieplenie nie zapewni nam jednak dostatecznej ochrony termicznej. Konstrukcja bramy musi być bowiem zaprojektowana w taki sposób, żeby wszystkie elementy które „pracują” podczas jej otwierania i zamykania były odpowiednio uszczelnione. Uszczelki powinny znaleźć się więc zarówno na łączeniach segmentów bramy, jak i na całym jej obwodzie.
W przypadku bram garażowych największe straty ciepła występują w miejscu łączenia ościeżnicy bramy ze ścianą garażu. Dostępne obecnie na rynku rozwiązania eliminują ten problem poprzez oddzielenie ościeżnic od ściany garażu specjalną przegrodą termiczną. Taki profil z tworzywa sztucznego, który montuje się razem z ościeżnicą bramy wraz z dodatkowymi uszczelkami poprawia izolacyjność cieplną bramy nawet o 15%.
Inwestycję w bramę zakończ dobrym montażem
Przy zakupie bramy garażowej powinniśmy w kosztach inwestycji uwzględnić także jej profesjonalny montaż. Błędy popełnione na etapie mogą bowiem sprawić, że nawet najlepszy i najdroższy produkt nie spełni właściwie swojej roli. Do instalacji bramy najlepiej wybrać monterów rekomendowanych przez jej producenta. – Podczas montażu bramy należy zwrócić szczególną uwagę na odpowiednie zaizolowanie tych miejsc, które generować mogą straty ciepła – a więc newralgicznych przestrzeni, gdzie konstrukcja styka się ze ścianą oraz posadzką. Przy ścianach dwu– i trójwarstwowych, bramę montuje się jak najbliżej warstwy ocieplenia. W ścianie jednowarstwowej zaś – w połowie muru – tłumaczy Zdzisław Maliszewski, doradca ds. technicznych i normalizacyjnych Związku POiD, organizatora kampanii społecznej „DOBRY MONTAŻ”.
Upewnijmy się również, że w garażu, po montażu szczelnej, „ciepłej” bramy, zapewniona jest odpowiednia wymiana powietrza, co ogranicza ryzyko zawilgocenia i rozwoju grzybów oraz pleśni. Rozwiązaniem może być zastosowanie specjalnego systemu z czujnikiem klimatycznym, który automatycznie uchyla bramę przy określonej wilgotności powietrza. Pomieszczenie skutecznie chronione przed wilgocią i zimnem posłuży nam nie tylko jako miejsce parkingowe dla samochodu. W zależności od wielkości wnętrza i jego aranżacji, możemy tam urządzić np. przestrzeń do majsterkowania czy też przydomową spiżarnię.
***
Ogólnopolska kampania edukacyjna „DOBRY MONTAŻ" to organizowana przez Związek POiD akcja, promująca wśród inwestorów indywidualnych ideę prawidłowej instalacji wyrobów stolarki budowlanej. Partnerami „DOBREGO MONTAŻU" są firmy: AIB, FAKRO, GERDA, HÖRMANN, KLIMAS WKRĘT-MET, KRISPOL, MARCOPOL, PORTA KMI POLAND, PROLINE, ROTO i SOUDAL. Kampanię, w charakterze jej ambasadorów, wspierają profesjonalni monterzy. Towarzyszą jej również patroni medialni i merytoryczni: Instytut Techniki Budowlanej i Polskie Stowarzyszenie Dekarzy. Patronat honorowy nad inicjatywą sprawuje Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju.
***
Opis rozwiązań oferowanych przez Partnerów kampanii „DOBRY MONTAŻ":
Segmentowa brama garażowa Vente K2 RFS 60 firmy KRISPOL:
Brama garażowa to duża powierzchnia, sprzyjająca utracie ciepła z budynku, dlatego firma KRISPOL posiada w swojej ofercie model z panelem o grubości 60 mm. Panel 60 mm to nie tylko więcej pianki poliuretanowej zamkniętej w stalowym kształcie, lecz również dodatkowe uszczelnienia między sekcjami bramy. Bramy Vente K2RFS 60 posiadają ponadto dodatkowo uszczelkę dolną oraz dwuwargowe uszczelki obwodowe pozwalające jeszcze lepiej uszczelnić połącznie płaszcza bramy z jej trakcją i murem.
W zależności od wielkości i bryły budynku, klient może stworzyć indywidualny charakter swojego domu. Produkt jest tworzony pod wymiar, poprzez wybór z bogatej oferty wzorów paneli, dekorów i struktur. Bramy segmentowe dopasować można do różnych typów garaży i szerokości wjazdu – także do garaży dwustanowiskowych. Proces produkcyjny oparty o najnowsze technologie umożliwia bardzo szybką realizację zamówienia. Najnowsze rozwiązania pozwalają również na montaż w krótkim czasie.
Segmentowa brama garażowa LPU 42 firmy Hörmann:
Brama segmentowa o dobrej izolacyjności cieplnej. Zbudowana z segmentów o grubości 42 mm, szczelnie wypełnionych pianką poliuretanową. Dzięki temu, współczynnik przenikania ciepła dla wbudowanej bramy o wymiarach 5 x 2,250 m wynosi 1,4 W/(m2K). Jeśli jednak podczas montażu tej bramy zastosujemy specjalny zestaw do ościeżnicy ThermoFrame firmy Hörmann, to współczynnik przenikania ciepła osiągnie wartość 1,2 W/(m2K). Zestaw ThermoFrame składa się z dodatkowych uszczelek na obwodzie bramy oraz z kątownika z tworzywa sztucznego, który – zapewniając termiczne oddzielenie bramy od ściany budynku - minimalizuje mostek termiczny pomiędzy ścianą garażu a ościeżnicą i może nawet o 15% poprawić termoizolacyjność bramy LPU 42. Brama oferowana jest w wielu ciekawych wzorach, dowolnym kolorze, a także w pięciu rodzajach okleiny Decograin. Wyposażona w napęd z systemem dwukierunkowego sterowania radiowego BiSecur będzie nie tylko komfortowa, lecz także niezwykle bezpieczna.
Energooszczędna brama garażowa LPU 67 Thermo firmy Hörmann:
Rozwiązanie dla inwestorów, którym zależy na utrzymaniu w garażu wyższej temperatury. Brama zbudowana jest z segmentów o grubości 67 mm, z przegrodą termiczną skutecznie ograniczającą straty ciepła. Grubość segmentów zachowana jest na całej ich wysokości. Brama wyposażona jest w podwójne uszczelki wargowe na łączeniach segmentów oraz podwójną uszczelkę progową. Dzięki temu, współczynnik przenikania ciepła U dla zamontowanej bramy o wymiarach 5 x 2,125 m wynosi 1,0 W/(m2K). W przypadku zastosowania profilu ThermoFrame izolacyjność cieplna poprawi się nawet o 10% i współczynnik osiągnie wartość 0,9 W/(m2K). W obszarach mocowania okuć brama ma podwójne wzmocnienie z blachy. Posiada też zabezpieczenie przed przytrzaśnięciem palców, zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz.
Oferowana w dwóch rodzajach przetłoczeń, z elegancką powierzchnią Silkgrain w dowolnym kolorze i w trzech wariantach okleiny Decograin. Bramę warto wyposażyć w bardzo komfortowy i niezwykle bezpieczny napęd z systemem dwukierunkowego sterowania radiowego BiSecur oraz w system automatycznej wentylacji garażu.
źródło: Dobry Montaż