Już od 18 grudnia 2014 r pasażerowie na Dworcu Centralnym w Warszawie korzystają z nowoczesnych schodów ruchomych. Firma Schindler Polska oddała do użytku pierwsze schody ruchome wymieniane w tym etapie modernizacji najważniejszego dworca w stolicy.
Pasażerom Dworca Centralnego udostępnione zostało osiem ciągów ruchomych schodów z 16 urządzeń, które Schindler Polska wymieni na tym etapie realizacji.
- Obecnie wymianie podlegało osiem ciągów schodów ruchomych oraz osiem ciągów ruchomych chodników. Jest to już kolejny etap naszych prac na Dworcu Centralnym. W ubiegłym roku wymieniliśmy 10 ciągów schodów, w tym osiem prowadzących z peronów do galerii centralnej i dwa z galerii centralnej na halę główną - mówi Grzegorz Cabaj, dyrektor pionu modernizacji Schindler Polska.
Na skalę Europy
Prace przy demontażu starych schodów i chodników rozpoczęły się we wrześniu. Po nieco ponad dwóch miesiącach pierwsze urządzenia już służą warszawiakom.
- Następne będą oddawane sukcesywnie w kolejnych miesiącach, aż do marca 2015 r. - mówi Grzegorz Cabaj.
Ubiegłoroczna wymiana schodów na dworcu centralnym była największym tego typu przedsięwzięciem w historii Polski. Była też niezwykle trudnym przedsięwzięciem z przyczyn logistycznych. Prowadzono ją bowiem w niezwykle trudnych warunkach. Mimo to wszelkie prace udało się sprawnie zakończyć w wymaganym terminie bez jakiegokolwiek opóźnienia. W tym roku, jak mówi Grzegorz Cabaj, wyzwanie jest jeszcze większe.
- Zakres obecnie prowadzonych prac jest dwukrotnie większy, dzięki czemu przedsięwzięcie jest już nie tylko największym tego typu w kraju, ale również jednym z największych w Europie. Przez to również dwukrotnie trudniejsze. Zwłaszcza, że przypada w części na okres świąteczno-noworoczny, charakteryzujący się wzmożonym ruchem pasażerskim. Pomimo tego pierwsze urządzenia oddaliśmy do użytku pasażerów przed planowanym terminem, a rokowania odnośnie kolejnych są równie optymistyczne - zapowiada.
S9300 i S9500
Dworzec Centralny został wyposażony w schody ruchome marki Schindler, model S9300-20.
- Schody tego typu są bardzo wytrzymałe - przeznaczone do zastosowania w miejscach użytku publicznego takich, jak dworce kolejowe o bardzo intensywnym natężeniu ruchu. Ich wysokość podnoszenia może osiągnąć aż 20 metrów. Wszystkie podzespoły oraz sam napęd spełniają restrykcyjne europejskie normy jakościowe. Daje to gwarancję niezawodnej pracy przez całą dobę - tłumaczy Grzegorz Cabaj.
Wszystkie schody i chodniki ruchome zostały wyposażone w szereg opcji zwiększających bezpieczeństwo pasażerów, jak dwa niezależne obwody bezpieczeństwa, liczne czujniki oraz podświetlenie płyt grzebieniowych, czy w końcu dodatkowy hamulec bezpieczeństwa. Poza bezpieczeństwem oraz niezawodnością, które są dla nas najwyższym priorytetem, dużą uwagę przywiązujemy również do energooszczędności. Zarówno schody jak i chodniki ruchome zostały wyposażone w innowacyjny pakiet oparty na nowoczesnej energooszczędnej przekładni oraz silniku o wysokiej wydajności.
- Dzięki zastosowanemu oprogramowaniu (w przypadku braku pasażerów urządzenia przechodzą w stan pełzający a następnie całkowicie się zatrzymują) redukcji ulegają nie tylko koszty eksploatacji urządzeń (nawet do 40 proc.), ale poprzez mniejsze zużycie energii elektrycznej także pośrednio emisja dwutlenku węgla. Zastosowanie specjalnie zaprojektowanej przez nas przekładni z 6-biegowym silnikiem minimalizuje wibracje i zapewnia niski poziom hałasu oraz dłuższą żywotność schodów - tłumaczy Grzegorz Cabaj.
W przypadku samych stopni, producent zastąpił wieloczęściowe stalowe stopnie aluminiowymi, wykonanymi bez połączeń śrubowych. Ze względu na wagę zastosowanego materiału, stopnie są bardziej wytrzymałe, bezpieczne i generują mniejsze koszty w porównaniu ze stopniami stalowymi. Są to najlżejsze stopnie na rynku (10,5 kg). Oddawane wkrótce do użytku chodniki ruchome Schindler model S9500 wyróżniają wyjątkowo krótkie palety.
- To duża zaleta. Palety są dzięki temu prowadzone poniżej wewnętrznej krawędzi cokołów, co podnosi bezpieczeństwo użytkowania (eliminuje niebezpieczną szczelinę między cokołem a paletą). Ponadto, mocowane są bezpośrednio do łańcucha, eliminując tym samym elementy, które się najszybciej zużywają, jak rolki i części łączące - wyjaśnia Grzegorz Cabaj.
Brak potrzeby stosowania części ruchomych oznacza cichszą pracę oraz wydłużenie okresu użytkowania. Lekko wypukła powierzchnia palet to z kolei doskonała przyczepność w przypadku, gdy chodnik jest wilgotny. Nowe urządzenia firmy Schindler to dla warszawiaków wyższy komfort przemieszczania się na terenie Dworca Centralnego.
źródło: Schindler Polska