Budowanie  dla przyszłości.  Hörmann na targach Budma 2012.
Budowanie dla przyszłości. Hörmann na targach Budma 2012.

Budownictwo przyszłości – uwolnij swoją wyobraźnię. W to hasło tegorocznych targów BUDMA idealnie wpisała się ekspozycja firmy Hörmann. Na stoisku o powierzchni 300 metrów kwadratowych ten niemiecki producent bram, drzwi i napędów pokazał blisko 50 nowych produktów, innowacyjnych rozwiązań i nowatorskich elementów konstrukcyjnych. Firma uczestniczyła też w ekspozycji specjalnej BudShow 2012, w ramach której wybudowany został dom energooszczędny. W sumie w ciągu czterech targowych dni Budmę odwiedziło 50 000 osób.

Nowe rozwiązania, nowe możliwości
Po raz pierwszy w Polsce na targach Budma 2012 zaprezentowana została innowacyjna technologia do obsługi bram garażowych i wjazdowychBiSecur. Ten nowy, dwukierunkowy system sterowania radiowego, zaprojektowany przez firmę Hörmann we współpracy z kryptologami z Uniwersytetu Ruhry w Bochum, wykorzystuje taki sam proces kodowania, jaki stosowany jest w bankowości elektronicznej (128-bitowy kod zabezpieczający). Zapewnia jednak nie tylko stuprocentowe bezpieczeństwo, ale także prawdziwy komfort. Napędy działające w systemie BiSecur współpracują bowiem z nadajnikiem gwarantującym bezpieczny przekaz sygnału radiowego z pilota do napędu i z napędu do pilota, co oprócz sterowania bramą umożliwia też odczyt jej statusu (otwarta/zamknięta). Nawet wtedy, gdy brama usytuowana jest poza zasięgiem naszego wzroku możemy więc mieć pewność, że została zamknięta. Nadajnik automatycznie bowiem potwierdza wykonanie polecenia.
Dużym uznaniem zwiedzających cieszyła się elegancka stylistyka nadajników BiSecur. Dostrzegali oni ich ergonomiczny kształt i szlachetną formę.

Zainteresowanie wzbudzała też nowa boczna brama segmentowa HST. Prezentowana w atrakcyjnej drewnopodobnej okleinie Golden Oak, przykuwała uwagę nie tylko estetyką, ale także funkcjonalnością. Zaobserwować można było jak - dzięki podwójnym rolkom bieżnym i szynie podłogowej – lekko i cicho pracuje. Zastosowanie w bramie HST napędu z system Bisecur stwarza dodatkowo możliwość zaprogramowania tylko częściowego jej otwarcia. To szczególnie praktyczne rozwiązanie w garażach, w których brakuje bocznego wejścia.

Boczna brama segmentowa HST
Zarówno napędy działające w technologii Bisecur, jak i boczna brama HST dostępne będą w sprzedaży od lipca 2012 roku.

Energooszczędność przede wszystkim
Głównym kierunkiem rozwoju budownictwa jest energooszczędność. Dlatego Hörmann wprowadza coraz to nowe rozwiązania podnoszące termoizolacyjność bram i drzwi. Na targowym stoisku obok dobrze ocieplonych segmentowych bram garażowych prezentowano także najnowszy system mocowania w nich izolowanej termicznie ościeżnicy ThermoFrame, która nawet o 15 procent poprawia izolacyjność cieplną bramy. Ciepło w garażu pomaga zatrzymać też inna nowość – zlicowana maskownica wyrównująca naproże. Ta ocieplana, wypełniona pianką poliuretanową, przesłona pełni jednak przede wszystkim funkcję estetyczną: maskuje wszelkie nierówności między płytą bramy a nadprożem, dając na zewnątrz efekt niczym niepodzielonej płaszczyzny.

Na poznańskich targach zapoznać się też można było z wieloma wzorami drzwi zewnętrznych o bardzo dobrej izolacyjności cieplnej: stalowych ThermoPro oraz aluminiowych TopComfort, TopPrestige i TopPrestigePlus. Wśród prezentowanych nowości były wyposażone w przegrodę termiczną, dobrze ocieplone i przeciwwłamaniowe drzwi zewnętrzne ze stali KSI Thermo i MZ Thermo, przeznaczone do garaży, budynków gospodarczych, piwnic i warsztatów, oraz ognioodporne i przeciwwłamaniowe drzwi WAT.

Dom ekologiczny. BudShow 2012
Jakie rozwiązania budowlane zastosować, aby dom zapewniał komfort mieszkańcom, a jednocześnie był ekonomiczny w budowie i energooszczędny w eksploatacji? Odpowiedź na to pytanie przyniosła ekspozycja specjalna tegorocznej Budmy – BudShow 2012. W jej tramach z ekologicznych, zdrowych, nisko przetworzonych materiałów wybudowano nowoczesny dom energooszczędny. W domu tym zamontowano drzwi zewnętrzne RenoDoor oraz drzwi wewnętrzne ZK firmy Hörmann.

RenoDoor to stalowe drzwi, których skrzydła wyposażono w przegrodę termiczną. Zarówno płyta drzwiowa o grubości  46 mm, jak i aluminiowe ościeżnice wypełnione zostały pianką poliuretanową. Straty ciepła eliminują też czterostronna przylga, podwójne uszczelki na wszystkich krawędziach i dodatkowe uszczelnienie narożników w progu. Współczynnik izolacyjności cieplnej wynosi 1,5 W/m2K.

Drzwi wewnętrzne ZK to drzwi szczególnie wytrzymałe, przeznaczone zarówno do domów mieszkalnych, jak i obiektów użyteczności publicznej. Bardzo odporne na uderzenia, zadrapania i odkształcenia spowodowane zwiększoną wilgotnością powietrza idealnie nadają się do takich pomieszczeń jak łazienki, pralnie czy pomieszczenia gospodarcze. Dzięki przeszkleniom o różnej wielkości i kształcie oraz bogatej gamie kolorów i oklein drewnopodobnych z powodzeniem zastępują też drewniane drzwi w mieszkaniu.

Innowacyjność dla przemysłu
Energooszczędność to cecha niezmiernie istotna także w budownictwie przemysłowym. Dlatego nowatorski system mocowania ościeżnicy ThermoFrame z przegrodą termiczną cieszył się ogromnym zainteresowaniem także tych targowych gości, którzy przyglądali się segmentowym bramom przemysłowym. W prezentowanej na Budmie eleganckiej bramie ALR z dużą powierzchnią przeszklenia podnosi on izolacyjność cieplną o 20 procent, ale w bramach DPU nawet o 40 procent!

Od niedawna większość bram szybkobieżnych Hörmann standardowo wyposaża w zabezpieczającą kratę świetlną oraz radiowy wyłącznik zderzeniowy. Na Budmie pokazano dwie bramy z takim wyposażeniem: bramę spiralną HS 7030 PU oraz cichą i szybką bramę V 5030 SE. Czerwony kolor tkaniny, z jakiej wykonana została kurtyna tej ostatniej przyciągał wzrok zwiedzających.

Brama szybkobieżna HS 7030 PU

Wśród innych nowości dla przemysłu i logistyki, jakie Hörmann zaprezentował na Budmie znalazły się: krata rolowana SB, HG-L z innowacyjnym mechanizmem sprężyn naciągowych, napęd WA 300 ze standardową funkcją łagodnego rozruchu i wyhamowania oraz system Hörmann Dock Control, który znacznie zwiększa poziom bezpieczeństwa pracy przy rampie przeładunkowej.