XXVI Atlantic Rally for Cruisers zakończony!
XXVI Atlantic Rally for Cruisers zakończony!

Polska ekipa z branży stolarki okienno-drzwiowej z PCW w czołówce największych transatlantyckich regat na świecie!

20 listopada 2011 roku, rozpoczął się XXVI wyścig jachtów turystycznych Atlantic Rally for Cruisers, organizowanych przez World Cruising Club. W tym największym na świecie transatlantyckim wydarzeniu żeglarskim nie zabrakło naszego branżowego akcentu. Spośród kilkuset startujących załóg wystąpiła ekipa z Radosławem Cierpiałem (prezesem Brügmann S.A.) oraz prezesem Abakus-Okna S.A. na pokładzie.



Regaty ARC to jedne z najbardziej popularnych zawodów na świecie. Co rocznie na linii startu odlicza się ponad dwieście jednostek! Uczestniczące w imprezie jachty muszą posiadać szereg urządzeń bezpieczeństwa, w tym tratwę ratunkową, EPIRB i radiostację UKF. Obecność doświadczonych żeglarzy w regatach jest zachętą do wzięcia w nich udziału dla żeglarzy  małym doświadczeniem w żegludze pełnomorskiej. Trasa wyścigu jest niezmienna od 1986 roku i liczy sobie 2700 mil morskich. Start odbywa się zawsze w Las Palmas na Wyspach Kanaryjskich, natomiast linia końcowa znajduje się w Rodney Bay, na Wyspie Saint Lucia. Większość jachtów oczekiwana jest na mecie jeszcze przed Wigilią, choć często zdarza się tak, że zwycięzcy regat pokonują dystans jeszcze szybciej (organizatorzy zakładają pokonanie trasy w terminie od 14 do 21 dni). Warunki wiatrowe zazwyczaj są bardzo dobre zaś przeciętna siła wiatru wynosi 15 knotów. Nie brakuje jednak momentów, w których należy podjąć wiele taktycznych decyzji, zwłaszcza w takich okazałych, bezwietrznych rejonach, jak okolice Cape Verde.

Udział w regatach transatlantyckich Panów: Radosława Cierpiała (prezesa Brügmann S.A.) oraz Marka Porzeckiego (prezes Abakus-Okna S.A.) był ich oceanicznym debiutem. Mieli oni za sobą inne morskie rejsy, jak po Morzu Śródziemnym czy po Morzu Bałtyckim (zwłaszcza Marek Porzecki, startujący niegdyś w roli sternika w Outremer Cup, lub w Pucharze Polski Katamaranów w klasie Topcat K1), jednak w takich okolicznościach i w składzie wystąpili po raz pierwszy. Łódź, na której wystartowali był 50-stopowym katamaranem produkcji francuskiej o szerokości 8 m, klasy oceanicznej (25 metrowy karbonowy maszt obrotowy z różnymi zestawami ożaglowania). Załoga liczyła 6 osób, z czego dwie posiadały doświadczenie oceaniczne. Utworzony przez nich zespół wykazał się dobrym zorganizowaniem, hartem ducha i wytrzymałością fizyczną. Mimo wielu momentów próby i zmaganiem się z siłami natury poradzili sobie doskonale, zajmując w rezultacie drugie miejsce w klasie Open (przegrywając z ekipą Francuzów, płynących łodzią „Rayon Vert”).

[z3s]

Oprócz załogantów, próbę oceaniczną zaliczyło również zabrane przez nich okno (wyprodukowane przez Abakus-Okna, z profili Brügmann oczywiście…). Wykazało się dużą odpornością na zmienne warunki atmosferyczne i silne promienie słoneczne…

Gratulujemy naszej ekipie doskonałego startu i rezultatu. Dziękujemy za przysyłane – w miarę możliwości – relacje, oraz za wynikające z nich emocje. Chętnie pokibicowalibyśmy im raz jeszcze… Może za rok? Kto wie?