Wywiad z Prezesem Zarządu firmy Budvar Centrum
Wywiad z Prezesem Zarządu firmy Budvar Centrum

Z jakimi wynikami finansowymi firma zamknie 2022 r.? Jak Budvar wykorzystuje aktualną sytuację w branży?

Sprzedaż Budvar w bieżącym roku przekroczyła już granicę 145 mln zł. Analizując ostatnie miesiące, możemy spodziewać się, że wynik wypracowany w całym 2022 r. osiągnie z dużym prawdopodobieństwem wartość nawet 160 mln zł. Warto mieć świadomość, że byłby to wzrost na poziomie 45,4 mln zł względem rekordowego w naszej dotychczasowej historii 2021 r. i aż o 66,5 mln zł w porównaniu do 2020 r. W minionych miesiącach skorzystaliśmy jako producent okien ze zwiększonej aktywności deweloperów w Polsce, którzy w związku z gospodarczą niepewnością dążyli do realizacji możliwie jak największej liczby swoich inwestycji do stanu surowego zamkniętego. Dostrzegamy potencjał do wzrostu na rodzimym rynku, również w nadchodzącym roku, jednak aktualnie koncentrujemy się na ekspansji zagranicznej. Spodziewam się, że już w 2023 r. eksport będzie odpowiadał za większą część naszych przychodów niż sprzedaż w kraju.

Jakie są obecnie oczekiwania techniczne i technologiczne odbiorców stolarki otworowej?

Dostrzegamy obecnie rosnące zainteresowanie konsumentów oknami energooszczędnymi o wysokich parametrach termicznych. Obserwujemy wzrost sprzedaży naszych modeli z pakietem trzyszybowym oraz wzbogaconych o trzecią uszczelkę, które pozwalają ograniczyć utraty ciepła nawet o 25%. Świadomość nabywców w tym obszarze jest zdecydowanie coraz większa, ponieważ w odpowiednim doborze stolarki okiennej upatrują nie tylko estetycznego designu czy komfortu lokatorów, ale także realnych oszczędności w zakresie kosztów ogrzewania. W obliczu rekordowo wysokich cen opału, bez względu na wykorzystywane źródło ciepła, nie zaskakuje fakt, że Polacy szukają sposobów na minimalizowanie kosztów związanych z użytkowaniem domu lub mieszkania.

Jakie są plany i cele firmy na 2023 r.?

Przede wszystkim planujemy dalszą eksplorację rynków zachodniej Europy. Aktualnie głównym kierunkiem są Włochy, które odpowiadają za blisko 2/3 wartości eksportu Budvar. W ciągu mijającego roku odnotowaliśmy tam wzrost wolumenu sprzedaży o 40%, a nie mam wątpliwości, że uda się ten wynik jeszcze poprawić. Dostrzegamy również potencjał rynku niemieckiego i francuskiego. Wierzę, że konsekwentna realizacja naszej strategii pozwoli nam zrealizować cel zakładający wypracowanie w 2023 r. przychodów na jeszcze wyższym poziomie niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

Jak widzi Pan przyszłość branży w obecnych okolicznościach gospodarczych?

Jestem przekonany, że efektywne funkcjonowanie na polskim rynku będzie wiązało się z pewnymi wyzwaniami. Ciężko jednak przewidzieć, jakie będą długofalowe konsekwencje kryzysu ekonomicznego dla naszej branży. Ze względu na to, że jako Budvar bazujemy na sprzedaży zagranicznej, której spadku nie należy się spodziewać, a także samodzielnie produkujemy profile do wytwarzanych okien, możemy spoglądać w przyszłość z optymizmem. Wspomniane czynniki gwarantują, że utrudnione realia ekonomiczne w Polsce nie ograniczą możliwości rozwoju naszej marki.

Trzeba przyznać, że polski rynek stolarki otworowej rozwija się głównie dzięki aktywności na rynkach zagranicznych. Ostatnie badania firmy ASM potwierdzają, że jesteśmy liderem eksportu. Jak działalność firmy wpisuje się w ten trend?

Budvar, jako jeden z 10 największych producentów okien pionowych w Polsce, który swoją sprzedaż adresuje głównie na rynki zagraniczne, w istotnym zakresie odpowiada za eksport polskich produktów i ma w nim znaczący udział. Dostrzegając na kilkuletnim horyzoncie spowolnienie na rodzimym rynku, działania kierowane na zachód Europy są naszą receptą na niepewne czasy i głównym katalizatorem rozwoju. Chcemy w pełni wykorzystać potencjał rynku włoskiego, który zagospodarowaliśmy dotychczas w największym zakresie, a także zaistnieć w większym stopniu we Francji i w Niemczech – będących jeszcze w 2021 r. naszym największym europejskim klientem.

 

źródło: Budvar Centrum

kwartalnik OKNO 2022 r