Związek POiD napędza rozwój branży
Związek POiD napędza rozwój branży

Związek POiD wraz z Partnerami kampanii „DOBRY MONTAŻ” wcielił się ostatnio z sukcesem w rolę nowoczesnych nauczycieli. Jak to możliwe? O nowej inicjatywie dla przyszłych monterów stolarki budowlanej i innych pokrewnych projektach POiD opowie nam Paweł Wróblewski, Dyrektor Zarządzający jedynej w Polsce organizacji, skupiającej działających w naszym kraju producentów, dostawców i dystrybutorów stolarki budowlanej – jednym słowem: Orłów Polskiej Stolarki.

Redakcja: Panie Pawle, jak sytuacja epidemiczna kraju i związane z nią obostrzenia wpłynęły na działanie Związku POiD? Czy przeczuwali Państwo nadejście gorszej koniunktury?

Paweł Wróblewski: Myślę, że nikt nie spodziewał się takiego obrotu spraw. Nie bez powodu kryzys spowodowany sytuacją epidemiczną na świecie jest nazywany „czarnym łabędziem”. Trzeba jednak przyznać, że temat potencjalnego spowolnienia gospodarczego był w centrum naszej uwagi i miał zostać podjęty na Kongresie Stolarki Polskiej, który pierwotnie miał odbyć się w maju, jednak został przełożony na 9-10 września 2020 roku. Scenariusz okazał się niestety dużo bardziej ponury niż ktokolwiek mógł przypuszczać. Związek POiD nie obawia się mimo wszystko wyzwań i zawsze szybko reaguje na zmiany w swoim otoczeniu rynkowym, aby tworzyć dla firm członkowskich sprzyjające warunki do rozwoju niezależnie od sytuacji na rynku. Tym razem było podobnie. W imieniu całej branży zawnioskowaliśmy chociażby o poprawki do Tarczy Antykryzysowej. Nasze postulaty poparła społeczność branżowa, co pokazała specjalna ankieta udostępniona na stronie internetowej POiD. Z dnia na dzień przenieśliśmy się też płynnie do środowiska online, do którego błyskawicznie się zaadaptowaliśmy, zaczęliśmy zarządzać zespołem rozproszonym i działać w różnych kanałach wirtualnych.

Redakcja: Jak to działanie wyglądało?

Paweł Wróblewski: Bardzo szybko dokonaliśmy analizy aktualnej sytuacji i z uwagi na nią przeformułowaliśmy strategię działania, a także komunikacji. Postanowiliśmy w tych trudnych czasach wesprzeć nie tylko producentów – stworzyliśmy dla nich specjalny kanał: POiD Hyde Park, czyli spotkania dyskusyjne odbywające się w każdy pierwszy piątek miesiąca, lecz także monterów i punkty sprzedaży wyrobów. W związku z czym, po konsultacjach z Ambasadorami kampanii „DOBRY MONTAŻ” powstał artykuł o tym, jak bezpiecznie pracować w „nowej normalności”, który miał stać się drogowskazem dla tej grupy zawodowej. Dla salonów handlowych przygotowaliśmy zaś zestaw dobrych praktyk, dopasowany do aktualnych realiów. Wtedy zrodził się również pomysł, aby zaopiekować się młodzieżą aspirującą do wykonywania profesji montera stolarki budowlanej, która ze względu na zamknięcie szkół, pozostawała w domu. Postanowiliśmy stworzyć nowoczesne miejsce, gdzie uczniowie będą mogli zdalnie i w 100% bezpiecznie poszerzać swoje kompetencje zawodowe. Tak powstała grupa „Porozmawiajmy o DOBRYM MONTAŻU”.

Redakcja: Proszę więcej o niej opowiedzieć…

Paweł Wróblewski: Grupa liczy dziś już ponad 100 członków. Należą do niej: w znakomitej większości uczniowie i nauczyciele ze szkół branżowych, a także Partnerzy i Ambasadorzy kampanii „DOBRY MONTAŻ” oraz przedstawiciele Związku POiD. Dzięki niej możemy sprawdzić się w nowej roli – nauczycieli, a przede wszystkim czerpać satysfakcję z dzielenia się doświadczeniem z młodym pokoleniem, od którego zależy przecież przyszłość całej branży. Już na debatach w ramach MONTERIADY mieliśmy okazję przekonać się, jak dużą wartość ma taka praca u podstaw. Dziś wiedzę przekazujemy uczniom w sposób nowoczesny, za pomocą praktycznych materiałów wideo. Odbywają się również cyklicznie webinaria na tematy zgodne z podstawą programową w zawodzie montera stolarki budowlanej. Uczniowie chętnie w nich uczestniczą. Do tej pory udało nam się zrealizować 5 takich e-spotkań i mam nadzieję, że będzie ich tylko więcej.

Redakcja: Brzmi interesująco. Ciekawi nas jeszcze jednak kwestia – tym razem z punktu widzenia odbiorców produktów z branży stolarki budowlanej. Otóż 15 maja ruszył nabór wniosków do programu „Czyste Powietrze”, na nowych uproszczonych zasadach. To ważna wiadomość dla inwestorów. Czy także dla reprezentowanej przez Związek POiD branży stolarki budowlanej?

Paweł Wróblewski: Jak najbardziej, gdyż tematyka termomodernizacji jest dla nas bardzo ważna. Wcześniej, wraz z całą branżą zabiegaliśmy o utworzenie kompleksowego, polskiego systemu wsparcia dla tego typu inwestycji i starania te zakończyły się powodzeniem. Dziś, można więc korzystać z programu „Czyste Powietrze”, a Związek POiD, przy zaangażowaniu swoich firm członkowskich, przygotował nowy program społeczny: „WYMIANA STOLARKI + DOBRY MONTAŻ”, który ma zachęcić i zainspirować społeczeństwo do wymiany wyrobów stolarki budowlanej. Chcemy pokazywać inwestorom zalety nowoczesnych rozwiązań. Bardzo często to wymiana stolarki jest elementem procesu termomodernizacji, który ma najwięcej korzyści dla inwestora. Jakich? Daje duże oszczędności w zakresie zużywanej energii, potrzebnej do ogrzewania domu zimą (np.: okna, drzwi czy bramy) lub chłodzenia latem (markizy, rolety). W znacznym stopniu poprawia też wygląd nieruchomości z zewnątrz. Daje ponadto szereg pozytywnych zmian wewnątrz, w zakresie wzrostu wartości nieruchomości. To zatem program, w którym chcemy w każdym aspekcie mówić o pozytywnych benefitach produktów z naszej branży, polskiej potęgi stolarkowej. Jednak, aby dopełnić dzieła pragniemy komunikować  także fachowe porady dotyczące montażu i przeprowadzić odbiorców przez cały proces większej lub mniejszej inwestycji. Nowa inicjatywa, który ruszy już wkrótce to odpowiedź na bieżącą sytuację związaną ze spowolnieniem gospodarczym, ociepleniem klimatu, zanieczyszczeniem powietrza. W ten sposób, działając wspólnie, stymulujemy rynek i wzmagamy popyt dla polskiej branży stolarki budowlanej. Zapraszam do śledzenia działań Związku POiD na stronie internetowej: https://poid.eu, a także do odwiedzenia strony internetowej i Facebooka „DOBRY MONTAŻ”.

Redakcja: Dziękujemy za rozmowę.

Paweł Wróblewski: Dziękuję również.