Przyjemnie i funkcjonalnie pod skosami
Przyjemnie i funkcjonalnie pod skosami

Polacy chętnie adaptują poddasza w swoich domach na cele użytkowe. A przy realizacji takich inwestycji warto pomyśleć o odpowiednim doświetleniu wnętrz pod skosami. Paweł Kołbon, ekspert marki FAKRO, która jest Partnerem kampanii „WYMIANA STOLARKI + DOBRY MONTAŻ”, opowiedział nam, jakie rozwiązania sprawdzą się tu najlepiej i czym powinniśmy się kierować, aby dopasować je do charakterystyki danego wnętrza.

Redakcja: Polacy coraz częściej aranżują poddasza w swoich domach na przestrzenie użytkowe. Co zrobić, aby w tych pomieszczeniach zyskać jak najwięcej naturalnego światła?  

Paweł Kołbon, Kierownik Centrum Szkoleń i Współpracy z Wykonawcami, FAKRO: Kluczową rolę w doświetleniu wnętrz odgrywa stolarka okienna – zarówno pionowa (fasadowa), jak i ta umieszczona w połaci dachowej. To przez systemy przeszkleń dociera przecież do domu naturalne światło. Dlatego warto skrupulatnie przemyśleć dobór odpowiednich rozwiązań oraz ich właściwe usytuowanie. Coraz chętniej stosowane są duże okna lub zespolenia, które zapewniają ponadto piękny widok na otoczenie domu. Dobrym przykładem takich wyrobów są bogato wyposażone okna dwuskrzydłowe o podwyższonej osi obrotu FDY-V duet proSky czy też okno balkonowe FGH-V Galeria. Ich maksymalny rozmiar to 94 x 255 cm. Co więcej, można je zespalać ze sobą, tworząc spektakularne przeszklenia w dachu. W ofercie firmy FAKRO znajduje się również gotowy system kołnierzy, który pozwala na łączenie okien dachowych każdej konstrukcji w grupy o dowolnych kombinacjach (poziomych, pionowych, blokowych). Istnieje także możliwość wykonania modułowej kompozycji zespoleń w nietypowym rozmiarze.

Redakcja: Na co zwrócić więc uwagę przy wyborze okien dachowych?

Paweł Kołbon: Na rynku dostępna jest bardzo szeroka oferta okien dachowych i trzeba poświęcić trochę czasu, aby się z nią zapoznać. Istnieje jednak kilka kluczowych zasad, którymi warto się kierować – takie wyroby najczęściej dobierane są w zależności od rodzaju pomieszczenia, kąta nachylenia dachu oraz rozstawu krokwi.

Redakcja: Proszę opowiedzieć więcej o tych zasadach.

Paweł Kołbon: Prawidłowe doświetlenie wnętrz za pomocą naturalnego światła określa się stosunkiem powierzchni okna liczonej w świetle ościeżnicy, do powierzchni podłogi. W przypadku pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi, stosunek ten powinien wynosić co najmniej 1:8, natomiast tych o innych charakterze, np. przeznaczonych na cele gospodarcze — co najmniej 1:12. Wysokość dobieranego wyrobu zależy również od kąta pochylenia połaci dachowej. Im kąt ten jest mniejszy, tym wysokość okna powinna być większa. Należy dodać, że obecnie produkowana dachowa stolarka okienna posiada szerokość zbliżoną do rozstawu krokwi najczęściej stosowanych przez architektów w więźbach dachowych. W nowych, jednorodzinnych domach rozstaw krokwi zazwyczaj wynosi między 90 a 100 cm. Można więc bez ingerencji w konstrukcję wstawić typowe okna z oferty FAKRO.

Redakcja: A jeśli posiadamy już okna, kiedy należy je wymienić? Co świadczy o ich zużyciu?

Na wymianę okien decydujemy się z kilku powodów. Dzieje się to głównie, gdy wyroby zainstalowane w naszym domu nie spełniają już obecnych wymogów termoizolacyjnych. Na przestrzeni kilkunastu lat wymagania te kilkukrotnie się poprawiały. Współcześnie produkowana stolarka okienna do poddaszy zdecydowanie przewyższa pod względem termoizolacyjności produkty sprzed dwóch dekad. Standardowe wtedy rozwiązania, dzisiaj nie spełniłaby przepisów w zakresie energooszczędności. Na trwałość okien dachowych wpływa również ich właściwe użytkowanie, a także mikroklimat panujący na poddaszu. Sprawnie działająca wentylacja umożliwia usuwanie nadmiaru wilgoci z pomieszczenia, co przekłada się na minimalizowanie ewentualnej kondensacji pary wodnej na dachowej stolarce okiennej, która mogłaby ją z czasem uszkodzić. Ponadto wymieniamy okna również z uwagi na ich zużycie. Narażone są przecież stale na ekstremalne warunki atmosferyczne.

Redakcja: Jakie są trendy w zakresie produkcji okien dachowych? Czego oczekują klienci – ciekawego designu czy wysokich parametrów technicznych?

Paweł Kołbon: Obecnie Klienci są bardzo wymagający i świadomi. Zwracają uwagę na wiele aspektów. Ważna jest dla nich zarówno kwestia energooszczędności, funkcjonalności, jak i designu. Nowoczesne okno dachowe oprócz bardzo dobrych parametrów termoizolacyjnych, pozwalających zaoszczędzić na ogrzewaniu zimą, posiada szereg dodatkowych zalet. Jest też idealnym połączeniem estetyki, jakości i ergonomii. Wygodną obsługę zapewnia klamka umieszczona w dolnej części ościeżnicy, a komfort mieszkania na poddaszu podwyższa możliwość zamontowania dodatków wewnętrznych (dekoracja wnętrza i regulacja dopływu ilości światła) i zewnętrznych (ochrona przed nagrzewaniem). Nowoczesne okna dachowe to również wybór pomiędzy różnymi typami wyrobów, materiałem, z którego są wykonane, a także kolorem oraz możliwością stworzenia inteligentnego domu.

Redakcja: Czy inwestorzy zwracają uwagę na kwestię montażowe?

Paweł Kołbon: O, tak. Dzisiejszy Klient jest, jak już wspomniałem, na pewno Klientem świadomym. Zwraca coraz częściej uwagę na to, co kupuje i tę zmianę widać nie tylko w przypadku produktów, lecz także usług.  Klienci sprawdzają kwalifikacje wykonawcy, śledzą opinie w Internecie, upewniają się u znajomych, którzy wcześniej korzystali z usług montażowych, pytają monterów o posiadane certyfikaty i odbyte szkolenia. To jest bardzo dobry, pozytywny trend. Żadne okno nawet najlepsze, najcieplejsze, najbardziej bogato wyposażone nie przyniesie użytkownikowi zadowolenia i poczucia komfortu, jeśli będzie źle zamontowane.

Redakcja: Jak firma FAKRO promuje dobry montaż swoich produktów?

Paweł Kołbon: Dobry, staranny montaż jest tak samo ważny, jak wybór samego produktu. Wszelkie sytuacje kłopotliwe będą bowiem sugerować użytkownikom dokonanie niewłaściwego wyboru. A te złe odczucia klient najczęściej przenosi na postrzeganie konkretnego wyrobu i producenta. Dlatego działamy dwutorowo. Po pierwsze, staramy się docierać z tym przekazem do inwestorów na różne sposoby, za pomocą Internetu, prasy, bilbordów, materiałów informacyjnych i samych wyedukowanych w tym względzie sprzedawców stolarki. Z drugiej strony, bardzo ważne jest również współdziałanie z wykonawcami. Od wielu lat, co roku konsekwentnie prowadzimy cykl specjalistycznych szkoleń skierowanych właśnie dla fachowców. Bierzemy również czynny udział w akcji „WYMIANA STOLARKI + DOBRY MONTAŻ”, prowadzonej przez Związek Polskie Okna i Drzwi, który skupia reprezentatywne grono producentów stolarki.

Redakcja: Dziękujemy serdecznie za wywiad.

Paweł Kołbon: Dziękuję również.

***

Materiał zrealizowany w ramach kampanii „WYMIANA STOLARKI + DOBRY MONTAŻ” dla Partnera Strategicznego akcji – marki FAKRO.

***

Organizowana przez Związek POiD, ogólnopolska kampania społeczna „WYMIANA STOLARKI + DOBRY MONTAŻ” (www.dobrymontaz.com) promuje wśród inwestorów indywidualnych ideę wymiany stolarki budowlanej i poprawy efektywności energetycznej budynków. Partnerzy Strategiczni kampanii to firmy: Aluprof, BFT, FAKRO, Hörmann, Klimas Wkręt-met, SOUDAL, Wiśniowski; Partnerzy Główni: Ponzio, PORTA; Partnerzy Wspierający: Amberline, Anwis, Baltica, Erkado, Glasslift, GU, Invado, Krispol, Oknoplast, Ronkowski, Roto, Stalprodukt Zamość, Winkhaus. Kampanii towarzyszą również patroni honorowi, merytoryczni i medialni, zaś w charakterze Ambasadorów wspierają ją profesjonalni monterzy.