SELENA rośnie co kwartał
SELENA rośnie co kwartał
Grupa Selena – prowadzący działalność na całym świecie, oparty na polskim kapitale holding spółek zajmujących się produkcją i dystrybucją chemii budowlanej – uzyskała w I półroczu 2009 roku skonsolidowane przychody w wysokości 252,2 mln zł, co oznacza wzrost o 10,4 % wobec analogicznego okresu roku ubiegłego. Zysk netto ukształtował się na poziomie 11,8 mln zł (wobec 3,3 mln zł w pierwszym półroczu 2008), co pozwoliło uzyskać rentowność netto w wysokości 4,67% (w porównaniu do 1,45% w pierwszym półroczu 2008).

Pomimo spowolnienia gospodarczego i spadku PKB w większości krajów działalności Seleny, przychody Grupy ze sprzedaży w I półroczu 2009 roku wzrosły o 23,7 mln zł (10,4%). Pozytywny wpływ na uzyskany wynik miały m.in. rozwój sprzedaży systemów ociepleń Tytan EOS na rynku polskim (wzrost o ok. 11 mln), umocnienie się euro do złotówki oraz przychody zrealizowane przez nowe spółki nabyte lub utworzone w latach 2008-2009: Polyfoam w Turcji, Selena Shanghai Trading w Chinach oraz Kvadro w Rosji.

Wzrost przychodów Grupy jest także wynikiem dywersyfikacji geograficznej rynków zbytu i silnej obecności na rynkach wschodzących (rynek ukraiński i kazachski), co zrównoważyło spadki na rynku rosyjskim i w krajach Europy Centralnej. Spadek cen surowców i słaba złotówka wpłynęły korzystnie na zysk brutto ze sprzedaży, który wyniósł 90,2 mln zł, co oznacza wzrost o 20,8 % wobec analogicznego okresu ubiegłego roku.

Zysk operacyjny (EBIT) Grupy Selena w I półroczu 2009 r. wyniósł 12,2 mln zł wobec 15,4 mln zł za I półrocze roku 2008, co wynika z ponoszonych przez Grupę kosztów ekspansji międzynarodowej, w tym kosztów ogólnego zarządu i integracji nowych spółek, a także zwiększonych kosztów sprzedaży w związku z działaniami podejmowanymi na rynkach dotkniętych kryzysem. Wdrożenie na rynkach Europy Centralnej (w Rumunii, Czechach, na Słowacji, Węgrzech oraz w Bułgarii) kleju Tytan Styro 753 miało na celu pozyskanie nowej grupy klientów – firm specjalizujących się w ocieplaniu budynków. Grupa poszerzyła również portfolio produktów Tytan na rynku polskim, wprowadzając nowoczesne systemy zamocowań Tytan Fixing Systems oraz linię klejów do płytek GEA. Ponadto, zarząd Selena FM SA kontynuował rozpoczętą w I kwartale 2009 politykę konserwatywnej oceny należności, w wyniku czego utworzono odpisy w wysokości 3,8 mln zł.

Zysk netto za pierwsze półrocze 2009 roku ukształtował się na poziomie 11,8 mln zł wobec 3,3 mln zł w analogicznym okresie 2008 roku. Oznacza to osiągnięcie rentowności netto na poziomie 4,7 %.