Zima  nie musi być groźna dla napędu do bram
Zima nie musi być groźna dla napędu do bram

Zanim zima rozpocznie się na dobre warto poświęcić trochę czasu napędowi zarówno temu wmontowanemu w bramę garażową, jak i posesyjną. Dobrze przygotowany napęd pozwoli nam cieszyć się przez całą zimę.

Śnieg, deszcz i minusowe temperatury – takiej pogody możemy spodziewać się podczas zimy. Już dzisiaj warto pomyśleć o przygotowaniu się na nią i zabezpieczyć naszą posesję. Powinniśmy pomyśleć nie tylko o odpowiedniej ochronie domu, ale także o bramie z napędem, która w zimę może sprawić kłopot. - Jeśli nie zadbamy o siłownik przed zimą i w trakcie niej to możemy doprowadzić do jego uszkodzenia - ostrzega Sławomir Baran ekspert z firmy FAAC.

Bardzo często w takich momentach uznajemy, że mamy złej jakości napęd. - Z doświadczenia wiem, że przyczyną awarii jest zaniedbanie ze strony właściciela siłownika. A można go przygotować na zimowe warunki atmosferyczne – przekonuje Sławomir Baran.

Napęd pracujący na medal
Istnieje kilka żelaznych zasad, które sprawią, że automatyczne bramy będą pracować bezawaryjnie. Jeszcze przed zimą należy dokonać przeglądu napędu, który zamontowaliśmy w bramie garażowej i posesyjnej. Problemem może okazać się także zalegający śnieg. – Niektórzy traktują bramę skrzydłową jako narzędzie do odśnieżania. Takie czynności mogą doprowadzić do awarii siłownika i bramy – informuje Sławomir Baran.

Dlatego warto za pomocą łopaty usunąć pokrywę śniegową i lodową, która tworzy się wokół napędu – zarówno przy bramach skrzydłowych, jak i przesuwnych. Powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na odśnieżenie prowadnic w bramie przesuwnej. Zaniedbanie tych czynności może sprawić, że bramy będą źle funkcjonowały - nie domkną się lub będą pracować wolno. - Warto zadbać również o fotokomórkę. Zasłonięta spowoduje zablokowanie bramy. Dzieje się tak ponieważ fotokomórki podczerwieni zdalnie wykrywają przeszkodę na drodze ruchu bramy - wyjaśnia Sławomir Baran.

Nie zagraża to jednak naszemu bezpieczeństwu, gdyż nowoczesne siłownik FAAC są wyposażone w zabezpieczenie przeciwzgnieceniowe, które zapewnia moduł elektroniczny montowany w centrali sterującej. - Kontroluje on bezpośrednio siłę ciągu napędu. W przypadku awarii spowodowanej na przykład zalegającym śniegiem - mechanizm odblokowujący siłownika umożliwia odblokowanie skrzydeł bramy i obsługę ręczną – wyjaśnia Sławomir Baran.

Zastosowanie się do powyższych zasad z pewnością sprawi, że brama posłuży nam przez długie lata. Wytrzyma nawet przy bardzo niskich temperaturach. Dla przykładu napęd do bram skrzydłowych 414 Long i D700HS (do bram garażowych) będą sprawnie pracowały w temperaturach od - 20°C do +55 °C. Jeszcze lepiej w trudnych warunkach poradzi sobie siłownik hydrauliczny 402 FAAC do bram skrzydłowych. Będzie on działał idealnie nawet wtedy, kiedy temperatura spadnie do -40°C (maksymalna temperatura dla tego modelu również wynosi +55°).