Optymalizacja procesu sprzedaży w branży stolarki otworowej
Optymalizacja procesu sprzedaży w branży stolarki otworowej

Praktycznie każda firma produkująca asortyment stolarki otworowej wykorzystuje techniczne systemy produkcyjne. Aplikacje tego typu sprawnie wspierają procesy związane z konstruowaniem oraz wytwarzaniem produktów. Brakuje w nich jednak intuicyjnego i profesjonalnego wsparcia etapów wyceny, ofertowania oraz zamawiania stolarki przez dystrybutorów i dealerów.

Aktualnie na rynku pojawiają się profesjonalne rozwiązania wspierające sprzedaż w zakresie wymienionych procesów biznesowych dedykowane firmom z branży stolarki budowlanej. Rozwiązania te dostarczają przedsiębiorstwom wielu korzyści:

  • w znaczący sposób skracają czas trwania procesu sprzedaży od momentu pierwszego kontaktu z klientem końcowym do zamknięcia sprzedaży,
  • optymalizują koszty związane z wewnętrzną obsługą procesu ofertowania oraz wyceny produktów,
  • minimalizują czas i koszty niezbędne do zebrania podstawowych informacji koniecznych do przygotowania oferty dla klienta końcowego,
  • posiadają intuicyjny interfejs użytkownika umożliwiający szybkie i bezproblemowe rozpoczęcie pracy przez dystrybutora,
  • umożliwiają szybką i natychmiastową aktualizację zarówno cenników jak i elementów oferty dostępnych u dystrybutorów bez konieczności ręcznego eksportowania, importowania, przesyłania jakichkolwiek plików,
  • działają na urządzeniach mobilnych, ze szczególnym uwzględnieniem tabletów co umożliwia przedstawicielowi handlowemu przygotowanie oferty bezpośrednio na terenie budowy,
  • umożliwiają automatyczne wygenerowanie wyceny z uwzględnieniem indywidualnych warunków handlowych danego dystrybutora,
  • wspierają działalność eksportową poprzez możliwość indywidualnego definiowania oferty produktowej oraz cenników dla poszczególnych rynków,
  •  dzięki posiadaniu wielu wersji językowych interfejsu możliwa jest bezproblemowa praca dystrybutorów zagranicznych wraz z automatyczną translacją informacji w ofertach i zamówieniach pomiędzy poszczególnymi wersjami językowymi systemu.

Są to tylko niektóre z najważniejszych korzyści stosowania systemów wyspecjalizowanych we wspieraniu procesu sprzedażowego. W chwili obecnej na rynku wyróżniającym się rozwiązaniem tego typu jest pakiet oprogramowania IC COMPLEX. Pakiet ten posiada moduły umożliwiające ofertowanie m.in. okien pionowych, okien dachowych, drzwi, bram garażowych, rolet zewnętrznych, rolet wewnętrznych, markiz, ogrodów zimowych oraz dodatków do powyższych produktów. IC COMPLEX obsługuje w czasie rzeczywistym kompleksową współpracę na linii producent-dystrybutor-klient końcowy.

WYKORZYSTANIE INTERNETU

Wiele przedsiębiorstw z branży stolarki otworowej nie dostrzega olbrzymiego potencjału drzemiącego w rozwiązaniach internetowych. Wyobraźmy sobie system do wyceny okien dostępny na tablecie. Mając do dyspozycji taką aplikację, przedstawiciel handlowy będąc bezpośrednio na terenie budowy może zaprezentować inwestorowi pełną kalkulację produktów wraz z alternatywnymi wariantami, np. inna linia, profil, zmiana pakietu szybowego skutkująca zmniejszeniem ceny lub zwiększeniem właściwości technicznych i funkcjonalnych produktów. Daje to możliwość natychmiastowego przedstawienia inwestorowi wariantów alternatywnych i błyskawicznego zamknięcia procesu sprzedaży.

GENERATOR ZAPYTAŃ OFERTOWYCH

Wybierając system wspierający procesy sprzedażowe należy również zwrócić uwagę na to, czy takie rozwiązanie udostępnia rozwiązania klasy B2C, które są narzędziem do pozyskiwania dodatkowych zapytań ofertowych od inwestorów. W ramach IC COMPLEX udostępniany jest moduł który można umieścić na swojej stronie internetowej i dzięki temu wszyscy internauci odwiedzający stronę mogą w łatwy i intuicyjny sposób wybrać optymalne rozwiązania, a następnie wysłać spersonalizowane zapytanie bezpośrednio do producenta lub dystrybutora. Możliwe jest także wyszukiwanie dystrybutorów zarówno po geolokalizacji użytkownika jak i według dowolnych procedur oraz kryteriów stosowanych w danym przedsiębiorstwie. Dzięki wdrożeniu takiego rozwiązania każda firma zyskuje dodatkowy, globalny punkt sprzedaży swoich produktów.

PRZEWAGA KONKURENCYJNA

Jest wiele sposobów na zapewnienie przewagi konkurencyjnej swojego przedsiębiorstwa na rynku. Niewątpliwie stosowanie nowoczesnych rozwiązań usprawniających procesy sprzedażowe oraz współpracę B2B stanowi duży atut i zachętę przemawiającą za współpracą z dystrybutorami i partnerami biznesowymi działającymi w dowolnym kierunku eksportowym.

 

Mateusz Zych

OKNO nr 2/2016.