Prosto i nowocześnie – takie wnętrza lubią Polacy
Prosto i nowocześnie – takie wnętrza lubią Polacy

Polacy coraz odważniej podchodzą do urządzania swoich mieszkań i domów. Lubimy przebywać w nowoczesnych wnętrzach, jednak z małym przekonaniem podchodzimy do designerskiej stylistyki oraz awangardowej architektury – między innymi takie wnioski można wyciągnąć z raportu społecznego „Otwartość Polaków”, opublikowanego przez firmę badawczą NEUROHM Polska pod mecenatem marki PORTA DRZWI. Badanie zrealizowane metodą BIOCODE™ przedstawia nie deklaratywne, ale rzeczywiste postawy Polaków.  

Polacy otwierają się na niestandardowe wykończenie mieszkań i domów. Jest to również widoczne podczas zakupów drzwi. Coraz częściej wybieramy nowoczesne kolekcje w jasnych kolorach oraz z chęcią sięgamy po drzwi wyróżniające się designerskimi detalami. W PORTA DRZWI zachęcamy naszych Klientów do kreatywnego aranżowania wnętrz, dlatego proponujemy im szerokie możliwości w zakresie personalizacji produktu – mówi Magdalena Jakóbiak, Product Promotion Manager w PORTA KMI POLAND.

Wnętrze nowoczesne, byle nie designerskie

Styl skandynawski, angielski czy hiszpański? Coraz więcej Polaków nie tylko doskonale rozpoznaje poszczególne trendy w wystroju wnętrz, ale również wykorzystuje je w praktyce podczas aranżacji mieszkań. W ostatnich latach coraz bardziej zauważalne jest zamiłowanie do rozwiązań typu „do it yourself” (ang. zrób to sam) oraz urządzania domów według własnych oryginalnych pomysłów. Pomimo większej ochoty na eksperymenty, z  badania „Otwartość Polaków”* wynika, że boimy się nietypowych i nowoczesnych, minimalistycznych wystrojów wnętrz. Prawie połowa badanych (48%) deklaruje, że jest przekonana do designerskiej stylistyki, jednak ich odpowiedzi cechuje średnia pewność postawy. Do podobnej części badanych (47%) nie do końca przemawia również awangardowa architektura. Dużym zaskoczeniem jest to, że obok osób w przedziale 46-65 lat to właśnie ludzie młodzi w wieku 18-24 lat najbardziej sceptycznie podchodzą do nowoczesnego designu. Na tym tle najlepiej wypadają osoby między 25. a 35. rokiem życia, które w 54% deklarują otwartość na designerskie rozwiązania, co może wynikać m.in. z bieżącego śledzenia trendów wnętrzarskich podczas urządzania pierwszych, własnych mieszkań.

Ten sam sceptycyzm dotyczy również żywej kolorystyki. Mimo że 73% ankietowanych stwierdziło, że jest otwartych na odważne barwy, tylko 47% lubi przebywać we wnętrzach w takich odcieniach, jednocześnie nie są co do tego do końca przekonani (średnia pewność postawy). Polacy nie mają większych wątpliwości co do nowocześnie urządzonych przestrzeni – 67% pytanych jest przekonanych, że lubi przebywać w takich wnętrzach.

Marki nie polskie i nie zagraniczne, więc jakie?

Z coraz większą ochotą sięgamy po produkty ekologiczne, a w trakcie zakupów zwracamy uwagę na pochodzenie towarów – mamy do czynienia z postępującą modą na produkty regionalne. W badaniu „Otwartość Polaków” 77% badanych z umiarkowaną pewnością deklaruje otwartość na polskie marki, przy czym większe przekonanie do takich zakupów wykazują mężczyźni. Zagraniczni producenci wypadają na tle badania o wiele gorzej – mimo ogromnej dostępności ich wyrobów na naszym rynku, tylko 46% Polaków jest do nich przekonanych. Zaskakujący może być fakt, iż grupą, która przejawia największy sceptycyzm do marek z tzw. „własnego podwórka” są osoby w wieku 56-67 lat. Tylko 25% z nich deklaruje otwartość na polskie towary, jednak wykazują oni bardzo niską pewność do tak udzielonej odpowiedzi.

Szersza diagnoza  polskiego społeczeństw dostępna jest w raporcie „Otwartość Polaków” na stronie. www.otworzsiena.pl

 

O badaniu*

Badanie „Otwartość Polaków” przeprowadzone przez firmę NEUROHM Polska pod mecenatem marki PORTA DRZWI zostało wykonane w Polsce na grupie 1201 respondentów. Grupa ankietowanych była zróżnicowana ze względu na płeć (kobiety stanowiły 51,5%, mężczyźni 48,5%) wiek, zamieszkanie oraz wykształcenie. Badanie zostało przeprowadzone internetową metodą BIOCODE™, która opiera się na pomiarze czasów reakcji. Technologia ta polega na indywidualnym pomiarze czasu reakcji respondenta. Im szybsza odpowiedź „tak” lub „nie”, tym większa pewność postawy. Odpowiedzi deklarowane są często wynikiem mody, oczekiwań społecznych bądź chęci ukrycia prawdziwych przekonań. Metoda BIOCODE™ pokazuje rzeczywiste poglądy badanych, dzięki czemu uzyskujemy informacje o emocjonalnej pewności postaw respondentów, a te lepiej tłumaczą późniejsze ludzkie zachowania.

 

źródło: Porta KMI