oknoserwis.pl

Szukaj w serwisie:

Montaż elektrycznej bramy garażowej: 7 grzechów głównych

Zasadniczą motywacją instalowania napędu automatycznego na bramie garażowej jest ułatwienie sobie życia. Życie może się jednak szybko przeistoczyć w piekło, jeśli do kwestii montażu nie podejdziemy z odpowiednią pieczołowitością – do stracenia mamy wówczas nie tylko pieniądze, ale też czas i nerwy. Jak wyglądają najczęściej spotykane błędy instalacyjne i jak się ich wystrzegać?

 

Montaż elektrycznej bramy garażowej: 7 grzechów głównych

 

Grzech pierwszy: niecierpliwość montażowa

 

Wiele osób wychodzi z założenia, że bramę trzeba montować jak najszybciej, jeszcze przed ukończeniem prac wykończeniowych. Motywacja wygląda zazwyczaj prozaicznie – z garażu możemy przecież zacząć korzystać wcześniej, oszczędzamy też sobie uciążliwego sprzątania. Warto jednak okazać nieco więcej cierpliwości i zamontować bramę wraz z napędem dopiero po wykonaniu ostatnich szlifów, takich jak otynkowanie ścian bocznych, położenie posadzki wewnątrz garażu czy wykonanie elewacji zewnętrznej. Po pierwsze – prace te wykonuje się dużo łatwiej, jeśli nie musimy uważać na wrażliwe elementy bramy. Po drugie – niwelujemy ryzyko zanieczyszczenia mechanizmów materiałami sypkimi, za co automatyka bramy z pewnością odwdzięczy się płynną i bezawaryjną pracą.

 

Grzech drugi: niedopasowane gabaryty

 

Z doświadczenia ekip montażowych nierzadko wynika, że inwestor nie dostosował wielkości otworu garażowego do rodzaju wybranej bramy i możliwości swego napędu automatycznego. – W przypadku gdy wylot garażu jest zbyt mały (za wąski, za niski lub po prostu nierówny), z czasem pojawią się problemy w postaci zacinania się mechanizmu bądź prowadzącej do awarii, nieprawidłowej pracy siłowników. Z drugiej strony zbyt duże, niepokryte przez bramę przestrzenie oznaczają spore straty cieplne, co w przypadku garaży ogrzewanych godzi w ogólną efektywność energetyczną budynku. Nie wspominając już o zachęcie dla włamywacza, który będzie mógł takie drzwi bez problemu podważyć – tłumaczy Sławomir Baran, ekspert zajmującej się automatyką do bram marki FAAC.

 

Montaż elektrycznej bramy garażowej: 7 grzechów głównych

 

Grzech trzeci: nie ten napęd, nie ta brama

 

Na rynku dostępnych jest obecnie sporo modeli napędów automatycznych do bram, różniących się między sobą m.in. mocą silnika, poziomem zastosowanego napięcia elektrycznego czy rodzajem samego mechanizmu. Aby dokonać właściwego wyboru dla danej bramy, często potrzeba niemałego doświadczenia. Dlatego też warto przedyskutować temat ze specjalistą lub producentem. – Najważniejsze dane to wymiary i waga drzwi garażowych oraz przewidziana częstotliwość użytkowania. Błędem jest kupowanie napędu obsługującego bramę o masie zbliżonej do naszej – siłowniki pracują wówczas na maksymalnym obciążeniu, co prowadzi do nadmiernej eksploatacji zarówno automatyki, jak i naszych nerwów – ostrzega Sławomir Baran.

 

Grzech czwarty: pycha eksperta

 

Występowanie rzadkie. Przyczyny: niepewnej jakości, pozbawiony instrukcji montażu napęd plus zwykła niewiedza. W przypadku wszystkich bram garażowych egzamin zda praktycznie każdy rodzaj automatyki. Nie oznacza to jednak, że można ją instalować w sposób dowolny. Napęd do bram segmentowych zawsze montuje się pod sufitem, łącząc ze skrzydłem ruchomym ramieniem. W wariancie bocznym miejsce na mechanizm znajduje się tuż nad nadprożem bądź na ścianie bocznej (napęd taki powinien mieć większą niż w wariancie górnym siłę ciągnięcia i pchania). Jeśli nie jesteśmy posiadaczami bramy rolowanej (sprzedaje się je wyłącznie z uprzednio zainstalowanym napędem elektrycznym), nie zdawajmy się na swoją intuicję – o pomoc poprośmy profesjonalną ekipę montażową, najlepiej certyfikowaną przez samego producenta.

 

Grzech piąty: prowadnice źle poprowadzone

 

Zaniedbanie, które może narazić na szwank nie tylko nasz portfel, ale też – bez cienia przesady – zdrowie i życie domowników. Powinniśmy dołożyć wszelkich możliwych starań, by odpowiednio wypoziomować prowadnice, po których poruszają się drzwi garażu. Nieprawidłowości na tym etapie montażu poważnie utrudnią pracę napędu w przyszłości. Stabilne podwieszenie pod sufitem szyn odgrywa zaś bardzo istotną rolę w przypadku bram segmentowych – jeśli ten element zbagatelizujemy, drzwi mogą w końcu wypaść z konstrukcji i... wylądować na naszej głowie.

 

Grzech szósty: garaż Houdiniego

 

Sytuacja, która może przytrafić się każdemu – awaria prądu w momencie, gdy majsterkujemy w zamkniętym garażu. Gdy brakuje wówczas w napędzie automatycznym napięcia, możemy utknąć na parę ładnych godzin. Takiej nieprzyjemności unikniemy, jeśli zastosujemy odpowiednie środki prewencyjne już na etapie montażu. Bramę taką można odblokować od wewnątrz cięgłem zainstalowanym obok szyny prowadzącej. Jeśli garaż nie ma oddzielnego wejścia, powinniśmy poprosić montera o założenie linki stalowej przymocowanej do klamki bramy, którą z kolei należy zabezpieczyć zamkiem z wkładką patentową. Możemy wykonać powyższe czynności lub po prostu... zaopatrzuć się w zestaw zasilania awaryjnego, np. na baterie.

 

Grzech siódmy: konserwatyzm w konserwacji

 

Bagatelizowanie kwestii konserwacji napędu to bodaj jeden z najczęściej spotykanych błędów. Szczególnie dokładnie powinniśmy się przyjrzeć mechanizmowi przeciążeniowemu oraz fotokomórce. Śnieg, mróz, kurz czy inne zanieczyszczenia mogą zakłócić pracę tych mechanizmów, przez co nie cofną one na czas drzwi w razie napotkania przeszkodzy. Efekt? W najlepszym przypadku porysowanie lub wgniecenie maski samochodu. Warto dokonywać też przeglądu bramy w stanie rozblokowanym. Aby tego dokonać, pociągamy najpierw za linkę wystającą z wózka napędu, a następnie przesuwamy drzwi ręcznie. Jeśli nie potrzebujemy do tego zbyt dużej siły, a ich ruch w prowadnicach odbywa się płynnie – wszystko jest w jak najlepszym porządku. Tylko regularna konserwacja zapewni bezproblemową pracę napędu przez długie lata.

 

źródło: FAAC

 
Czym się kierować przy wyborze drzwi przesuwnych
  • Czym się kierować przy wyborze drzwi przesuwnych
  • Powiększ dom, nie zmieniając jego metrażu
  • Dom zgodny z aktualnymi wymaganiami „Warunków Technicznych” dzięki Schöck Isokorb
  • Czysty zysk energii dzięki nowoczesnym technologiom
  • PVC czy drewniane – na jakie okna się zdecydować
  • Reklama

    Pobierz odtwarzacz Adobe Flash Player

    Kursy walut NBP

    WalutaKupnoSprzedaż
    EUR4,18084,2652
    USD3,84853,9263
    GBP4,95825,0584
    CHF3,86493,9429

    Promocja Jubileuszowa stolarki Vetrex – 20% rabat na 20-lecie
  • Promocja Jubileuszowa stolarki Vetrex – 20% rabat na 20-lecie
  • Wiosenne rabaty na stolarkę Vetrex
  • Vetrex podpowiada, jak mądre decyzje pomagają zwiększyć domowy budżet
  • Stolarka Vetrex w atrakcyjnej promocji
  • Słoneczna promocja Roto. Tegoroczne lato zapowiada się naprawdę gorąco!
  • Co to jest innowacja?
  • Co to jest innowacja?
  • Wysokie parametry techniczne Ponzio PE 78N – potwierdzone przez Instytut IFT w ROSENHEIM
  • Roto Room – otwarcie wzorcowego salonu stolarki
  • Program partnerski "Rekomendowane Salony Stolarki"
  • Piana montażowa Flexifoam doceniona przez Instytut Techniki Budowlanej
  • Strefa partnera:

     
     
    galerie:     panopticum     wieśniacze życie    siedziby  

    Wydawnictwo bud media
    ul. Szajnochy 14 85-738 Bydgoszcz
    Tel: 534 536 958

    Copyright 1994-2017 Oknoserwis.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.